Nervøs for studenterugen
Er en pige på 19 år. Når jeg drikker alkohol (hvilket jeg gør tit med venner osv) - mit problem er dog at jeg ikke rigtigt kan styre mit alkohol indtag. Jeg er en stille og rolig pige normal, men når jeg drikker bliver jeg meget fuld og gør nogle ting som jeg dagen efter ikke er tilfreds med. Jeg har en kæreste og det går nogle gange ud over ham, fordi jeg ringer tit til ham og  bliver ked af det eller sur på ham over ingenting. Jeg synes det er pinligt, fordi jeg er 19 år og burde godt kunne styre det. Jeg har haft perioder hvor jeg slet ikke har drukket i 3-4 måneder, hvilket har fungeret fint, men det er svært at lade være når alle vennerne drikker. Mit problem er så, at jeg snart bliver student og er så nervøs for hvad jeg skal gøre i studenterugen, om jeg skal opstille nogle regler for mig selv eller hvad jeg lige skal gøre?

Svar
Kære Emilie,
Det er godt at du skriver til os og at du tager fat om dette problem.
Jeg kan godt forstå din bekymring, fordi du står overfor en tid som jo typisk handler rigtig meget om alkohol. Og hvor du måske både selv har lyst til at drikke, men måske også nogle gange gør det bare fordi de andre gør det.
Der er stor forskel på, hvordan vi mennesker tåler alkohol, og måske er du et af de mennesker, der ikke tåler det særlig godt, eller særlig meget. Det kunne være godt for dig at finde ud af, hvor din grænse går, hvornår det punkt opstår, hvor du ikke kan styre det.
Du kan downloade vores app AlkoLog, hvor du taster ind, hver gang du drikker en genstand. Så har appen styr på, hvor meget du har drukket og om du overskrider Sundhedsstyrelsens udmeldinger om max at drikke 10 genstande om ugen og 4 genstande ved samme lejlighed.
Når du registrerer hvor meget du drikker, så prøv samtidig at mærke efter, når du har drukket en genstand. Overvej, om det nok nu og hold en pause før du overvejer at drikke mere. Du kan læse flere gode råd til at drikke mindre til en fest her på Alkolinjen UNG.
Så du har nok lidt arbejde at gøre, som dels handler om at finde dine egne grænser med alkohol og som dels handler om presset fra de andre. Og det er også noget man skal øve sig på, at sige fra hvis noget ikke føles rigtigt eller føles som dig. Det kan være svært, især når man er ung, men jeg vil anbefale dig at øve dig på det. Måske bare tage små skridt af gangen, så du selv kan følge med.
Hvis du står ved, hvem du er og hvad du føler, så slipper du for at skulle "rydde" op i parforhold, når du er beruset. Det kan også gælde overfor andre i din omgangskreds, så du undgår moralske tømmermænd og trangen til at drikke dig fuld.
Det sidste kan være et godt spørgsmål at stille sig selv, hvad er det du opnår ved at være beruset og hvad er det du ikke kan når du er ædru.
Du skriver, at du har været uden alkohol i flere måneder og det gik fint. Det er vigtigt at huske på, at du sagtens kan have det godt og endda bedre uden at drikke dig beruset.
Her op til studenterfesterne skal du måske tage en beslutning om, hvor meget du maksimalt vil drikke per fest. Måske har du en veninde eller to, som du kan støtte dig til. Det kan være, I kan lave en aftale om gensidigt at støtte hinanden. For du er ikke den eneste med den udfordring, eller det ønske om rent faktisk at kunne huske festen dagen derpå.
Tillykke med den kommende studenterhue og held og lykke med det.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen