Sådan handler du på mistanke om alkoholproblemer
Alkoholproblemer påvirker i høj grad den enkelte, men også kollegaer og arbejdsmiljø kan blive påvirket negativt, hvis der ikke bliver taget hånd om udfordringerne.
Derfor er det vigtigt, at ledelsen handler og skaber løsninger til gavn for alle på arbejdspladsen.
Eksempel fra arbejdsplads, hvor en ansat havde mistanke om, at en nær kollega havde et alkoholproblem:
En mellemstor virksomhed fik mistanke om, at en ansat havde udviklet et alkoholproblem på baggrund af bekymring fra den nærmeste kollega. Ledelsen forsøgte at tale med den ansatte, som benægtede problemet.
Ledelsen havde ingen konkrete beviser for deres mistanke, og de opsøgte derfor blandt andet den ansatte uanmeldt i arbejdstiden, som en stikprøve på eventuelle synlige tegn på et alkoholproblem. Det uanmeldte besøg gav ingen yderligere indikationer på et alkoholproblem hos den ansatte.
Desuden aftalte ledelsen med den nærmeste kollega, at vedkommende straks skulle kontakte dem, hvis vedkommende oplevede yderligere grund til bekymring, når den pågældende ansatte vendte tilbage på arbejde igen efter orlov i forbindelse med tab i den nærmeste familie.
Ledelsen har undervejs i forløbet opsøgt hjælp hos Alkolinjen, som blandt andet har ydet rådgivning om, hvad arbejdspladsen kan gøre i den konkrete situation. Håndteringen af en alkoholrelateret hændelse er ikke en del af virksomhedens nuværende alkoholpolitik, og derfor opdaterer arbejdspladsen nu politikken.