samtale om alkohol ældre borgere

Sådan tager du dialog om alkohol med ældre borgere

Hvis man som ansat i ældreplejen kan få en respektfuld samtale med borgeren om alkohol, kan det bidrage til et nedsat forbrug af alkohol. Få gode råd til at tage den svære samtale.

Af Kim Andreasen, journalist

Hver tredje ansatte i ældreplejen har været i dialog med en borger om alkoholvaner og forbrug af alkohol, viser en undersøgelse fra FOA og Alkohol & Samfund blandt 1.926 ansatte i hjemmeplejen og plejecentre.

Som plejepersonale kan det være svært at håndtere ældre borgere med et alkoholproblem. Hos Alkolinjen kan man som fagperson få faglig sparring til at starte samtalen om alkohol.

Guide til plejepersonale

Vil du gerne blive klogere på, hvordan du håndterer ældre borgere, som drikker for meget?

Find vores guide med gode råd til plejepersonale.

- Et godt udgangspunkt for en fordomsfri dialog er at starte med at sige til borgeren: “For bedst muligt at kunne udføre pleje i dit hjem, er jeg nødt til lige at spørge lidt ind til dine kostvaner, rygning, motions- og alkoholvaner." Det bedste vil også være, hvis man kan få en vis systematik ind i det, så man spørger alle borgere om det samme, fortæller Bjarne Stenger Elholm, der er leder af Alkolinjen.

Alkolinjen råder også til, at man som ansat i ældreplejen hele tiden husker ens faglighed og at sammenholde borgerens alkoholforbrug med alder og helbredsudfordringer generelt.

- Så siger vi naturligvis, at de skal sørge for at have et godt kendskab til tilbud om alkoholsamtaler i kommunen, så de kan forklare og eventuelt henvise borgerne derhen, hvis de skal have hjælp. Hvis man kan få borgeren med på at lægge en plan for, hvordan personen kan få nedbragt sit alkoholproblem, er det et godt udgangspunkt, siger Bjarne Stenger Elholm.

Gode råd til at tage dialog om alkohol som ansat i ældre- og plejesektoren
  • Spørg respektfuldt og nysgerrigt ind til borgerens alkoholforbrug.
  • Vær aldrig formanende.
  • Oplys om, at der kan være store gevinster - helbredsmæssige og sociale - ved at reducere indtaget af alkohol.
  • Det er vigtigt, at borgeren selv er indstillet på at få hjælp.
  • Lav i fællesskab med borgeren en plan for at reducere alkoholforbruget.
  • Spar med dine kollegaer.
  • Lav retningslinjer for, hvordan man i hjemmeplejen eller på plejehjemmet håndterer situationer med borgerne og alkohol.
  • Inddrag om nødvendigt pårørende og borgerens egen læge.

Læs mere i Sundhedsstyrelsens materiale: Dialog om alkohol - rådgivnings- og implementeringsmateriale.

Tegn på alkoholproblem

En af dem, der har mødt ældre med alkoholproblemer, er SOSU-assistent Bettina Maegaard Sørensen, som kom på hjemmebesøg hos en ældre dame. Her var der ingen umiddelbare tegn på, at hun havde problemer med alkohol.

- Men så kom jeg til at lægge mærke til, at hun ofte var rød omkring munden, når jeg kom hos hende. Desuden var hun verbalt aggressiv og var ikke meget for at få besøg af hjemmehjælpen. Alle tingene fik mig til at mistænke hende for at have et alkoholmisbrug, og det viste sig også at være rigtigt. Der stod flasker gemt overalt hos hende, fortæller Bettina Maegaard Sørensen, som i flere år har været ressourceperson for borgere med et stort alkoholforbrug i Ærø Kommunes hjemmepleje.

Det var bare en ud af mange andre lignende situationer, hvor det var nødvendigt for hende at tage en samtale med borgere om deres alkoholforbrug og alkoholvaner.

Alkoholafhængig
Hvis du drikker alkohol på en måde, som skaber problemer og gør dine nærmeste kede af det, så har du et alkoholproblem. Og hvis du ikke selv kan nedsætte dit alkoholforbrug, så har du muligvis brug for hjælp.

Opsøg faglig sparring

Hos FOA kan Vinni Jakobsen, sektornæstformand, Social og Sundhed, nikke genkendende til, at en del af de medlemmer, hun repræsenterer i ældre- og plejesektoren, har samtaler om alkohol med borgere som en del af deres arbejde. Hun peger på, at det kan være svært for de ansatte at tage dialogen.

 - Det kan i sig selv være vanskeligt at kommunikere med borgere, hvis de er påvirkede af alkohol, og så er det i borgerens eget hjem, at indtagelsen af alkohol sker. Vi er nødt til at respektere borgernes privatliv og de ønsker, de har. Det er et dilemma, for i sidste ende er det borgerens egen afgørelse, hvor meget han eller hun vil drikke. Vi kan kun vejlede og rådgive - og bedst, når de ikke er påvirkede, siger Vinni Jakobsen.

For Vinni Jakobsen er det vigtigt, at man sparrer med hinanden kollegaer imellem, og at man får supervision af fagfolk. Det kan være en læge, hvis der er behov for det.

- Jeg mener også, at man i hjemmeplejen og på plejecentre bør have nogle retningslinjer for, hvordan man tager dialogen med borgerne om alkohol, og hvad man skal gøre i bestemte situationer – for eksempel hvis borgeren ikke vil samarbejde, siger hun.

Kontakt Alkolinjen

Ring til Alkolinjen på telefon 80 200 500.

Alkolinjens åbningstider:

  • Mandag til fredag kl. 09.00-17.00

I samme åbningstider kan du også chatte med en rådgiver.

Du kan også få skriftlig rådgivning på Alkolinjens brevkasse, der har åbent døgnet rundt.