Gode råd til plejepersonale om at håndtere medicin for borgere med alkoholproblemer
Af Kim Andreasen, journalist
Alkohol og medicin kan være en farlig cocktail. Derfor er der som ansat i hjemmeplejen eller på plejehjem grund til at være ekstra opmærksom, når man skal håndtere medicin for borgere, der har problemer med et for højt alkoholforbrug. Og det er en situation, mange ansatte i ældreplejen står i.
Cirka hver tredje ansatte i ældreplejen har oplevet at skulle håndtere medicin for borgere med alkoholproblemer, viser ny undersøgelse foretaget af FOA i samarbejde med Alkohol & Samfund.
Udfordringen er hyppigst i hjemmeplejen, hvor 43 procent i undersøgelsen har stået i situationen ude hos borgere, de kommer hos. En af de ansatte er Lene Nielsen, der arbejder i hjemmeplejen som social og sundhedsassistent.
- Vi står i et dilemma som plejepersonale, hvor vores fornemste opgave er at give borgerne den bedste behandling og sørge for, at de ikke får skader eller bliver mere syge. Men når der er alkohol og medicin involveret, er det svært, for vi kan jo ikke bare sige til borgerne, at de skal holde op med at drikke alkohol, fortæller Lene Nielsen.
Rutiner skaber resultater
Hos Alkolinjen får rådgiverne også henvendelser fra ansatte i ældreplejen, som søger gode råd til at håndtere borgere med alkoholproblemer. Det fortæller Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen, som understreger, at det særligt er vigtigt for plejepersonalet at være opmærksomme på ældre mennesker, når det gælder kombinationen af alkohol og medicin:
- Jo ældre du bliver, des større er sandsynligheden for, at du er i medicinsk behandling med et eller flere præparater, som ikke er gode sammen med alkohol - for eksempel blodtryksnedsættende medicin, vanddrivende medicin eller hjertemedicin. Ældre mennesker har også ofte sygdomme, som kan blive værre af alkohol - for eksempel afkalkede knogler, søvn- og hukommelsesproblemer, siger han.
Et af de andre råd, som Alkolinjen også giver til ansatte i ældreplejen, er, at tæt dialog med borgeren fører til de bedste resultater.
- Lav sammen med borgeren en plan for at reducere alkoholforbruget og gør - uden at være formynderisk - meget ud af at fortælle, hvor farlig kombinationen af alkohol og medicin er, og hvor dårligt medicinen også virker, hvis man drikker, siger Bjarne Stenger Elholm.
Nær kontakt med borgeren skaber tillid
En af de erfaringer, Lene Nielsen har gjort sig med sine kollegaer, er, at der skal være en tillidsskabende dialog med borgeren, hvor det er det samme personale, som kommer.
- Det skal helst være de samme personer, der kommer hos borgeren hver dag, og alle i behandlerteamet skal kende til de aftaler, man har indgået med borgeren om for eksempel mængden af alkohol. Vi havde en forholdsvis ung mand, som havde en række psykiske udfordringer, samtidig med at han drak. Det fungerede ikke ret godt sammen med den medicin, han også tog. Men med samtale, tæt kontakt og faste rutiner og vaner fik vi ham langsomt hjulpet til gradvist at drikke mindre og mindre, og til sidst kom han helt ud af sit misbrug, fortæller Lene Nielsen.
Den bedste vej frem er, at personalet på alle pædagogiske måder forklarer borgerne, hvor dårlig en kombination alkohol og mange typer af medicin er, og at man kan blive alvorligt syg, forklarer Lene Nielsen:
- Her handler det om at få en nær kontakt til borgerne. Her, hvor jeg arbejder, har vi et kontaktpersonsystem, som gør, at man som ansat får et tættere forhold til de borgere, man kommer hos. En person, der har været vant til at drikke øl hele sit liv, kan ikke bare lige lave sit liv om, og mange er heller ikke interesserede i det. Men et tæt forhold skaber den tillid, som giver et bedre samarbejde med borgerne om at skrue bare lidt ned for alkoholforbruget, eller som måske kan få borgeren til at gå over til light-produkter - noget, vi har haft succes med.