Vores mor er ældre og drikker for meget
Hej, vores gamle mor er alkoholiker - drikker 1 1/2 hvidvin om dagen og hun vil ikke have hjælp. Hvad kan vi børn gøre?
Hun spiser ikke, sover rigtigt meget, snøvler og gentager sig selv. Hun glemmer også at spise sin medicin og falder ofte.
Vi har holdt en samtale med hende og prøvet at fortælle hende at hun har et problem og at vi gerne vil hjælpe - men hun mener ikke selv at hun har et problem, på trods af at hendes læge har påpeget det for hende ud fra blodprøver (hun har sukkersyge og for højt blodtryk).
Det er hårdt at se at hun bare falder hen - hvad kan vi gøre?

Svar
Allerførst tak for dit brev, det er en rigtig svær situation du/I står i, og meget problematisk for jer voksne børn at se jeres mor være så hjælpeløs. Og jeg synes også det lyder til din mor skal have noget professionelt hjælp. Jeg læser ud af dit brev, at din mors læge har været inde over problematikken også, men også uden held.
Det er en meget svært at være vidne til at ens nærmeste i den grad har brug for hjælp men ikke indser, at de har brug for det. Jeg synes, I skal tage en samtale med jeres mor hvor I beskriver for hende alt det I registrerer, og at hun ikke må ignorere det. Hvis hun benægter, så insister lidt på. at det I ser, er bekymrende. Fortæl hende samtidig, hvor meget I holder af hende, så hun ikke føler sig trængt op i en krog.
Det virker på mig som om din mor måske ikke er helt klar over, hvor meget alkohol hun når at drikke dagligt og følgevirkningerne af det? Du beskriver, at hendes dagligdag ikke hænger sammen og der er ting, der bliver glemt. Jeg kan ikke tyde ud af dit brev, hvor gammel din mor er og om der evt. kunne være tale om noget alders betinget demens, i tillæg til alkoholen.
Mit forslag til dig er at tale med din mors læge om denne problemstilling, så hun kan få en udredning via et geriatrisk ambulatorium.
Hvis du vil læse mere om, hvordan alkohol påvirker ældre, så kan du få viden her: Ældre og alkohol
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen