Vores mor benægter sit problem
Hej,
Jeg har valgt at tage kontakt til jer, da min søster lige har ringet og fortalt at hun IGEN har haft en ubehagelig episode med vores mor. Vores mor var blevet fuld på en ferie og begyndte at blive personlig og ubehagelig overfor min lillesøster på en restaurant.... Nu gider jeg ikke mere.
Vores mor har nok altid drukket en del alkohol, men det har været særlig meget efter at vores forældre blev skilt, da jeg var omkring 14 år.
Det bliver særlig problematisk op til højtider eller ved familie kom sammen. Derfor har jeg gennem flere år sagt at jeg ikke ønsker at deltage, med mindre at hun er ædru.
Hun kan dog også drikke sig fuld og snalret på hverdagsaftner når vi kommer på besøg til aftensmad. Jeg kan mærke, at dette går ud over min relation til hende, da jeg bliver irriteret og frustreret på hende. Hun snakker nemlig kun om sig selv og er meget i følelsernes vold.
Når jeg bringer hendes alkoholmisbrug på banen, eller vi siger at hun er irriterende når hun bliver fuld, så bliver hun meget benægtende og siger at vi skal slappe af. Derfor er det meget svært at snakke med hende om det. Jeg har fortalt hende, at definitionen på alkoholmisbrug er, når at det påvirker relationer, men det tager hun ikke til sig.
Vores moster har sagt, at vi kan snakke med hende omkring vores mors alkoholforbrug, men de er ikke helt vildt gode venner, så jeg tror vores mor vil være ked af at vi snakkede med vores moster. Vores far synes også hun drikker for meget, og forstår at vi synes hun er irriterende når hun er påvirket – men de to er ikke gode venner, så han er ikke til nogen hjælp. Hun har en kæreste lige nu, men han virker til at være ligeglad, og blander sig udenom.
Vi ved derfor ikke helt hvem vi skal kontakte, da vi er ”voksne” i vores tyvere, der kæmper med en mor der ikke selv synes hun har et problem, men vi synes at hendes adfærd er problematisk.

Svar
Hej og mange tak for dit brev.
Du skriver, at din mor har drukket for meget siden du var 14 år. Det lyder som om, at du – og din søster -  i mange år har levet med konsekvenserne af, at jeres mor drikker og, at du nu virkelig har fået nok. Du har allerede taget et skridt i retning af at passe på dig selv og har meldt ud, at du ikke vil se hende, medmindre hun er ædru.
Det er meget forståeligt, og et rimeligt krav fra din side. Du har forsøgt at få en dialog med din mor om forbruget. Det lyder til, at du er en kraftfuld ung kvinde, der tør stå ved dig selv. Det er godt. Du og din søster har prøvet flere gange at tale med din mor om problemet, men hun svarer benægtende. Det er en rigtig svær situation, som desværre er ret almindelig. Det lyder også som om andre i familien også oplever din mors alkoholforbrug og adfærd som problematisk. Du og din søster er dermed ikke alene om at se problemet.
At erkende sit alkoholproblem kan være en længerevarende proces. Og de pårørende har ikke ansvaret for at løse problemerne. Men det kan være svært at fralægge sig ansvaret. Som pårørende, skal man huske at passe på sig selv. Så det er godt, at du og din søster har hinanden til at dele de svære ting.
Hvis I har mod på at tale med jeres mor endnu en gang, kan I være opmærksomme på at tale om de helt konkrete oplevelser i har med hendes alkoholproblem. Altså de ting I er bekymrede for og de konsekvenser der er - f.eks. at alkoholen skaber afstand imellem jer og at I savner den mor, der ikke er påvirket. Det vil hun have svært ved at afvise. Det er jo jeres oplevelser og jeres følelser. Du kan læse lidt mere og få gode råd til, hvordan I kan tage samtalen om alkohol her.
Det kan være godt at drøfte jeres konkrete situation og jeg vil derfor også opfordre dig til at ringe til os på Alkolinjen på vores telefon 80 200 500 eller via chat.
Det er meget belastende at have en forældre, der har problemer med alkohol og derfor kan man som ung, over hele landet, få gratis hjælp til sig selv. I kan se hvilke muligheder der er der hvor i bor her på vores kort.
Vi ønsker dig og din familie det bedste.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen