Vil så gerne stoppe
Jeg drikker en halv til en hel flaske vin hver dag. Det påvirker min friskhed, gøremål og lyst til livet og jeg har taget på flere kg. på. Vil så gerne stoppe med det, men det er enormt svært og jeg bruger det både som trøst tror jeg og som fejring når dagen har været rigtig god.
Hvad kan jeg aktivt selv gøre for at det stopper?

Svar
Hej,
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan alkohol påvirker din hverdag. Det er også rigtig godt, at du ved, hvad du bruger alkoholen til - nemlig både fejring og trøst i dit tilfælde. Det er nemmere at lægge vanen om, når man ved, hvilken rolle den spiller.
Når du skriver, at du gerne vil stoppe det, men at det er svært, så forstår jeg det sådan, at du har prøvet forskellige ting. Det kan være rigtig svært at lægge en vane om, og alkohol kan være særlig svært at lægge fra sig på egen hånd. Derfor anbefaler vi, at man får noget hjælp til det. Det kan heldigvis gøres både gratis og anonymt i Danmark. Det gøres ved, at du kontakter et rusmiddelcenter i din egen eller en anden kommune, og beder om at få noget hjælp til at stoppe.
Hjælpen vil som udgangspunkt have form af anonyme samtaler med en behandler, hvor I sammen lægger en plan for, hvordan du bedst kommer i mål med at skære ned for dit forbrug. Hvis du ikke har mod på at tage kontakt til et rusmiddelcenter, så kan du prøve at downloade vores gratis app AlkoLog på din telefon, der kan bruges til at tælle genstande med. For nogle er det, at man skriver sit glas ind før man tager det, med til at bryde flowet, når det ene glas ellers ville tage det andet. Du er også velkommen til at ringe til os på 80 200 500 og tale med en af vores rådgivere om din situation.
Du kan også skrive på vores chat eller skrive til os igen på brevkassen.
Bedste hilsner,
Rådgiverne