Ubehageligt når min far drikker
Hej, jeg bor hjemme hos min far og hans kæreste og har gjort det altid. Her de seneste par år, har jeg opdaget, at min far er begyndt at drikke i perioder. Han skjuler det ikke, men lader bare som om, at det er helt okay og normalt at drikke, som han gør. Han bliver ikke ubehagelig, når han er fuld, men bare glad og siger sin mening lidt for hårdt nogle gange. Jeg ved, at han mest gør det i stressede perioder, og når der er problemer på arbejdet eller med hans kæreste.
Jeg har også selv en kæreste, som godt ved, at min far drikker, men han ved ikke at det er hver dag og hvor meget han drikker. Jeg tør ikke dele det med ham, fordi jeg er bange for, at han vil få et andet syn på min far. Så jeg vil ikke altid have min kæreste med herhjem, fordi jeg ikke ved, hvordan min far kan være fra dag til dag.
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Det tager mega hårdt psykisk på mig og jeg synes det er SÅ ubehageligt at være i mig selv, når jeg ved, at han er fuld. Har ikke rigtig nogen at tale med det om. Har prøvet at tale med min far, men han skubber det væk. Hvad vil I råde mig til?

Svar
Tak for din henvendelse. Godt du kontakter os. Jeg kan godt forstå, du er bekymret for din fars alkoholforbrug. Også selv om han bagatelliserer det og dermed prøver at normalisere sit forbrug over for dig og måske også over for sin kæreste. Dette er typisk for mennesker med et for stort forbrug. Det er en måde for personen at beskytte sig selv på, ved ubevidst at lyve eller i hvert fald ikke ville erkende sandheden.
Din fars forbrug er langt over de anbefalede genstandsgrænser, og det kan skade hans helbred på mange forskellige måder. Du skriver også, at han i perioder er stresset, men selv om man umiddelbart kan tro, at alkohol får en til at slappe af, så virker alkohol modsat, og på længere sigt bliver man mere stresset. Og så er der ændring af ens sindstilstand, som du også beskriver godt, dels er han i godt humør, dels bliver han lidt mere hård i tonen, og det rammer måske dig indimellem følelsesmæssigt, så du bliver ked af det.
Det virker som om, du står meget alene med dine bekymringer for din far. Er der nogen du kan tale med det om? Et familiemedlem, en veninde, din fars kæreste eller din egen kæreste? Jeg er med på, at du ikke ønsker, at din kæreste kender den fulde sandhed, men kan du mon drøfte dine bekymringer lidt mere med ham. Det er altid godt, at kunne tale med andre om sine problemer, det hjælper en til at præcisere disse og måske derved kunne finde løsninger. Måske du kan tage en snak med din far sammen med en person, som du ved, han har respekt for og lytter til. Og der få fortalt ham, hvor bekymret du er for ham. Det er altid godt at være to om sådanne svære samtaler. Hvad siger du til de her forslag?
Du kan fx også kontakte organisationer og tilbud, der hjælper børn og unge, der vokser op i familier med alkoholproblemer. Der er et overblik over alle hjælpetilbud til unge, som dig her på vores kort
Endelig er du velkommen til at ringe på Alkolinjen i hverdage på telefon 80 200 500 eller via vores chat. Her hos os kan du få råd og vejledning om hjælp til dig selv eller din far. Det er helt gratis og anonymt.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen