Ubehagelig oplevelse efter julefrokost
Hej.
Jeg er kommet ud for en lidt mærkelig episode. Jeg en dreng på 22 år og er egentligt en meget fornuftig dreng med de rigtige værdier. Desværre har jeg I mange år til tider haft nogle kæmpe branderter, hvor jeg intet kan huske og jeg får sagt nogle dumme ting. Det har tidligere gået udover min ekskæreste, der også nogle gange har oplevet, jeg var en helt anden person. Den her gang skete det så, da jeg kom hjem fra en julefrokost, hvor jeg også har drukket langt over hvad man burde. Jeg er så kommet hjem og mine mor og papfar har forsøgt at få mig i seng, og så har jeg desværre kaldt papfar og søster for skældsord. Hvilket selvfølgelig er fuldstændig uacceptabelt og jeg er meget meget ked af det, fordi jeg har et godt forhold til dem. Han tror, der ligger noget dybere bag det, når jeg vælger at sige sådan. Og jeg har svært ved at kommunikere, at det er der ikke. Jeg har gjort det før med kalde min ekskæreste grimme ting, for dernæst 3 minutter efter græde over, jeg har kaldt hende det. Men det endt ud I en rigtig grim episode herhjemme. Vi havde en samtale dagen efter og jeg lagde mig fladt ned og beklagede, men i stedet for en konstruktiv snak følte jeg mere jeg blev angrebet end der blev accepteret min undskyldning. Lige pt. har jeg egentligt ikke lyst til være herhjemme.
Jeg ved det er super dumt og jeg kan ikke selv svare på spørgsmålet om hvorfor jeg så dum at drikke så meget, når jeg har oplevet det førhen et par gange det der. Jeg har aldrig været typen der kaster op, lige meget hvor fuld jeg er modsat mange af mine venner, når de ender med at få for meget. Så jeg tror også lidt alkoholgiften forbliver I mig i længere tid.
Så jeg lider lidt af, hvordan man skal komme godt forbi den her episode. Jeg er super ked af de ting jeg har sagt, fordi det har ramt nogle jeg holder af mere end det skulle. For der har ikke været en mening med det, men det virker ikke til en lille snak gjorde det store. Jeg følte egentligt mere jeg blev angrebet. Jeg ved, jeg skal tage mine alkoholvaner op til diskussion, fordi det her er sket et par gange for meget nu. Og jeg synes jo heller ikke det sjovt, at være fuldstændig bevidstløs og sige både lort, kærlighedserklæringer og jeg ved ikke hvad til folk, jeg holder af. Og så vil jeg selvfølgelig for alt i verden gerne vinde tilliden til dem jeg bor med, for det en kedelig følelse at føle man bliver dømt, når man selv ved, at man trods alt ikke er så dum.

Svar
Hej,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse for dig, der kom ud af din julefrokost. Du skriver, at du før har oplevet, at du skifter personlighed, når du får for meget at drikke, og at både du selv og andre kan have svært ved at genkende dig, når det sker. Du fortæller, at du kommer til at sige ting, som du fortryder, men at du ikke føler at andre forstår, at det skyldes alkohol, og at der ikke ligger noget dybere bag. Du skriver også, at du nogle gange bliver virkelighedsfjern, når du drikker. Det, at du på den måde af og til mister fornemmelsen for, hvad der foregår omkring dig, skal selvfølgelig tages alvorligt, og det peger i retning af, at du, som du selv antyder, ikke kan tåle alkohol i de mængder, du omtaler.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt, at du føler, at din familie ikke vil acceptere din undskyldning, og at du føler dig angrebet. Jeg vil prøve at sige lidt om, hvordan det kan være, at de reagerer som de gør.
Det kan være rigtig svært at være tæt på nogen, som fra tid til anden kommer til at drikke i store mængder og skifter personlighed. Som du selv er inde på, så kan man som konsekvens af alkoholen komme til at opføre sig på en helt anden måde end man plejer, og komme til at gøre eller sige ting, man i den grad fortryder. Derfor kan det også være svært for din papfar at acceptere din undskyldning, selvom du mener den. Simpelthen fordi de kan have svært ved at forstå, hvad der foregår, og at de føler sig sårede og vrede. Selvom du godt selv ved, at du er super ked af episoden, så kan det være rigtig svært for din papfar at vide, hvordan de skal håndtere situationen.
For nogle i din situation vil det være godt at søge hjælp i den gratis og anonyme kommunale alkoholbehandling. Det kan være en måde at få hjælp til at få bedre styr på forbruget, så det ikke løber løbsk fra tid til anden. Og det kan også give anledning til at sige klart til både dig selv, din familie og folk omkring dig, at du er opmærksom på problemet og er fast besluttet på at gøre noget ved det. Det kan altså være et skridt på vej mod at genvinde tilliden fra folk omkring dig. Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive herind til os, og det er rigtig godt gået. Det kan du jo fortælle dem, fordi det også viser, at du er opmærksom på, at dit alkoholforbrug af og til går ud over både din og deres trivsel, og at du gerne vil ændre på det.
Det næste skridt kan så være at ringe til os, eller at gå ind på vores hjemmeside og find et behandlingstilbud tæt på dig på vores kort. Det kan vi også hjælpe dig med over telefonen på 80 200 500, og du er meget velkommen til at ringe til os, hvis du har brug for at tale mere om det, før du tager kontakt til et rusmiddelcenter.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen