Tør ikke snakke med min mor om alkohol
Hej, jeg har i flere år gået med bekymringer omkring min mor. Jeg har i længere tid vidst, at hun har drukket. Hun drikker rødvin til aftensmaden og om aftenen, hvor jeg egentlig ikke ser det store problem. Men jeg ved, at hun også drikker når hun arbejder hjemmefra. Hun har papvin, som hun nogle gange hælder op i en kaffekop. Jeg har svært ved at sige eller gøre noget, og når jeg prøver at vise, at jeg har set det, så stopper hun bare med det samme, og lader som om, at intet er sket. Men det fortsætter stadig. Jeg ved ikke, hvor meget hun reelt drikker, og er derfor i tvivl om mine bekymringer bare er noget jeg selv skaber i mit hoved eller om det er et problem.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre ved det, for har flere gange prøvet at vise overfor min mor, at jeg ikke kan lide, at hun drikker, men det er som om, at jeg går i stå her. Jeg tør ikke at snakke med hende om det. Jeg tør heller ikke tage fat i min far, da jeg er bange for, hvad der vil ske. Jeg er ikke ude på at skabe problemer, for i bund og grund har vi det godt. Jeg elsker min mor virkelig højt og er utrolig tæt med hende. Hun ændrer heller ikke meget adfærd, når hun drikker, så jeg kan ikke rigtig være sur på hende for det.
Jeg er både bange for, at hun har et reelt problem og at det skader hende eller jeg mister hende. Jeg er også bange for at snakke med min familie om det, fordi jeg frygter, det vil såre nogle af dem eller starte konflikter. Samtidig er jeg bange for ikke at gøre noget, og så skal gå rundt med bekymringerne alene.
Har jeg grund til bekymring eller gør jeg for meget ud af ingenting?

Svar
Først tak for din mail.  Kan godt forstå du er lidt presset. Flot du har modet til at tale om det her. Jeg vil starte med at sige, at din bekymring er berettiget. På mig lyder det også til din mor drikker for meget, og blot det at hun forsøger at skjule sin papvin i en kaffekop tyder på at hun inderst inde også selv ved den er gal. Hun gør det som mange med et for stort forbrug har, nemlig at skjule sandheden og bevidst eller ubevidst at lyve overfor sig selv for at lukke øjnene for problemet. Det sætter dig i et vanskelig dilemma, for du ser et menneske du holder af ude på et overdrev. Og selvom jeg godt forstår du ikke har lyst til at gøre nogen vrede eller kede af det, så skal du vide at nogen gange er det at sige sandheden i ansigtet på folk, den største tjeneste man kan gøre dem. Måske er det det de trænger til at høre. Men under alle omstændigheder skal du vide, at du også som datter er i din gode ret til at fortælle din mor, at hendes adfærd omkring alkohol bekymrer dig og gør dig ked af det. Dette handler nemlig ikke kun om hende, det handler også om dig, hendes adfærd påvirker dig, og igen; det må du gerne sige til hende.
Er der nogle i familien du kan snakke med det om, en moster, en bedstemor, en bror/søster? Og igen, tænk ikke så meget på om andre bliver sure, tænk på hvad du selv har brug for. Du skal ikke gå alene med den bekymring, det kan komme til at fylde alt for meget i dit ungdomsliv og det er slet ikke rimeligt. Derfor er det vigtigt at du får hjælp og at din mor får hjælp.
Til orientering så kan din mor få anonym og gratis hjælp til sit alkoholproblem i den Kommune I bor i eller en anden kommune hvis hun hellere vil det.
Der findes flere tilbud til dig som pårørende, der i samme situation som dig, som jeg vil opfordre dig til at overveje. Du kan se, hvilket tilbud der er tæt på dig her på vores kort.
Du er velkommen til at kontakte os på tlf. 80 200 500 eller chat, så vi kan tale sammen og evt. finde et godt sted, hvor du har mulighed for at tale med nogen om dine tanker og bekymring.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen