Presset på arbejdspladsen
Jeg fik job for nogle måneder siden, det er kontor arbejde. Èn gang om ugen spiser alle mand morgenmad sammen i arbejdstiden, her serverer firmaet også en Gammel Dansk eller lignende.
For min skyld kan de andre drikke lige så lidt eller lige så meget de vil i arbejdstiden eller i privaten, det genere mig ikke. Men hver gang til morgenmaden er jeg under pres for også at skulle drikke. Der er også en anden medarbejder, der ikke har lyst til spiritus, han er også under stort pres hver gang, og giver typisk efter til sidst.
Det er ikke nok at sige nej tak én eller to eller 3 gange. De gange hvor jeg ikke har drukket er det f.eks. blevet insinueret at så kan jeg ikke sidde med dem eller lignende eksklusion fra fælleskabet, inklusiv antydninger (sagt med et glimt i øjet) at så kan man ikke arbejde der, hvis ikke man drikker alkohol.
Findes der arbejdsmiljøregler om det? Det kan vel ikke være lovligt at påtvinge de ansatte alkohol. Det eneste jeg har kunne finde på arbejdstilsynets hjemmeside om alkohol, har været hvis man selv eller en kollega drikker for meget, hvilket jo ikke er tilfældet her.
Hvad kan jeg gøre? Hvor kan jeg få hjælp?
Jeg er glad for arbejdsopgaverne, og atmosfæren på kontoret generelt set, og jeg har virkelig brug for pengene. Jeg ønsker ikke at drikke alkohol, men jeg ønsker heller ikke at lave en stor konflikt og blive udstødt af kollegaerne og ekskluderet fra de andre sociale arrangementer som firmaet laver for medarbejderne.
Inden jeg fik jobbet har jeg været meget presset på økonomien og sparet fagforeningen væk, det har jeg så virkelig fortrudt nu, hvor jeg er i problemer.

Svar
Kære du,
Det er godt du henvender dig, og jeg kan godt forstå din frustration. Det lyder som en meget ubehagelig situation, du står i, og jeg er selvfølgelig enig med dig; ingen bør tvinge andre til at drikke, det være sig på arbejdspladsen eller i privatlivet. I øvrigt er det slet ikke tilladt på de fleste arbejdspladser i Danmark, når der er en lokal alkoholpolitik. I disse er der anført regler ifm. alkohol i arbejdstiden og det kan også handle om hjælp til ansatte med alkoholproblemer. Men der står ikke noget om din problematik i sådanne politikker, selvom det er en udfordring flere oplever. Det handler om gruppepres, og måske i virkeligheden også om tenderet mobning, hvis det opleves som, at man holdes uden for gruppen, hvis ikke man drikker.
Det rammer ned i noget meget centralt, som omhandler vores alkoholkultur. Fordi flertallet drikker, kan der ligge et forventningspres om, at man som enkelt individ også skal gøre det, og det kan være meget vanskeligt at fastholde en beslutning om ikke at drikke. Derfor tillader jeg mig også at rose dig for at have taget den beslutning, det synes jeg er godt gået. Og det synes jeg selvfølgelig du skal holde fast i. Hvis du har sagt nej et tilpas antal gange, kan det være at de til sidst stopper med at spørge.
Heldigvis oplever vi også, at det generelt bliver mere og mere almindeligt og acceptabelt at sige nej tak til alkohol i forskellige sammenhænge. Men det er ikke alle arbejdspladser, der er fulgt med den udvikling. Hvis du har brug for en undskyldning, kan du eventuelt forsøge dig med at sige at du ikke kan lide det, eller at du bliver nemt påvirket.
Nu nævner du din fagforening, som du pt ikke betaler til. Du kan godt kontakte dem for at høre om de kan hjælpe dig, hvis du fx starter indbetalinger op igen. Det kan også være det er en overordnet problematik, de gerne vil gå ind og løfte og løse, fordi der med stor sandsynlighed er flere af deres medlemmer, der kæmper med det samme. Du kan også overveje at gå til din tillidsmand, eller chefen over den chef der er med til presset omkring alkohol, medmindre selvfølgelig vedkommende også er en del af problemet. Det lyder til at det nærmest er en vedtaget politik at der skal være plads til alkohol, men man kunne godt rejse dilemmaet med at det så også skal være tilladt at sige nej.
I sidste ende skal du selvfølgelig overveje hvorvidt det pres fylder så meget at du bliver for påvirket i negativ retning, og måske ikke har lyst til at fortsætte på den arbejdsplads. Det er selvfølgelig ikke en retfærdig løsning, når det er dine kolleger, der er problemet og ikke dig. Men i sidste ende handler det om dit velbefindende, og det kan være det skal findes på en anden arbejdsplads, som har et bedre psykisk arbejdsklima.
Hvis du ønsker at drøfte din problematik lidt mere, er du meget velkommen til at kontakte os igen enten via brevkassen, chat eller ringe til vores telefonlinje på nummer 80 200 500.
Derudover har vi på Alkolinjen samlet gode råd til arbejdspladser om alkohol her
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen