Min mor drikker og skal snart være mormor
Hej brevkasse,
Min mor drikker alt for meget, men det er umuligt at trænge igennem til hende og få hende til at lægge alkoholen på hylden. Vi har prøvet i flere år, fra mange vinkler, fra alle sider i familien. Hun vil ikke erkende, der er et problem.
Lige om lidt skal jeg være mor, og hun skal være mormor. Men mit fornuftige sind ved godt, at så længe hun ikke er helt tørlagt og har været det et godt stykke tid, skal hun ikke have lov at være alene med dit barnebarn, og at det øjeblik, hun drikker foran ham, skal jeg være der til at fjerne og skærme ham, og tage hjem.
Men hold nu helt op, hvor bliver jeg træt og ked af det på forhånd. Og hvor har jeg svært ved at holde fast i den regel overfor mig selv allerede før han er ude af maven. For hun har jo også gode dage. Og hun har også en masse gode sider, som han kan få fantastisk meget glæde ud af. Og alle de andre undskyldninger.
Hvordan laver jeg nogle regler, som kan passe på min søn? Jeg vil ikke have, han skal vokse op med fulde, utilregnelige voksne! Hvordan kommunikerer jeg de regler til min mor? Har I nogle eksisterende vejledninger til "når bedsteforældrene drikker" eller sådan noget, jeg kan støtte mig op ad? Jeg kan godt mærke, jeg skal have noget sort/hvidt, hvis ikke mine grænser skal skride eller jeg skal undgå at lade mig manipulere til langsom at bløde op.
Og helt ærligt - for pokker, hvor er hele problemstillingen bare en gigantisk kilde til sorg og vrede, og hvor er jeg altså bare træt af det! Lorte misbrug, der tager så meget væk fra os allesammen! Suk, og videre i teksten, og tid til at bryde den onde ring!

Svar
Hej,
Tak for dit brev. Det det er meget forståeligt, at du er både vred, træt og ked af det. Du beskriver, at dine grænser er skredet og du har følt dig manipuleret med i forbindelse med, at din mor har haft et alkoholproblem i mange år og ikke har været motiveret for at gøre noget ved det. Det lyder rigtig belastende. Især fordi din mor også lyder til at have mange gode sider, som både du, dit kommende barn og resten af familien kunne nyde godt af. Så det er rigtig ærgerligt for jer alle. Det er meget forståeligt – og også fornuftigt - at du ikke ønsker, at dit kommende barn skal have en beruset mormor. Erfaringen er, at det er en god idé at have nogle klare aftaler med sig selv om, hvad man kan og vil acceptere, når en person tæt på dig har et alkoholproblem. Du kan evt. alliere dig med andre i familien.  Din mor er nødt til at mærke, at der er konsekvenser af hendes alkoholforbrug. Og du er nødt til at være klar og tydelig i dine udmeldinger overfor hende.
Du efterspørger nogle forslag til regler, du kan stille op. Her er et par;
Fortæl din mor, at du er ked af og bekymret for hendes alkoholvaner fordi: (og her må du opliste alle de konkrete og faktuelle bekymringer og observationer du har); f.eks.. ”Jeg oplever du snøvler, husker dårligere, bliver mere vred, bliver mere ked af det, sover mere, har mindre overskud, har sværere ved at lytte, melder afbud, isolerer dig mm, når du drikker, mor” Eller, hvis der har været episoder med uheld; ” Du faldt, du snublede, du tabte…”  og/eller Noget i retning af: ”Så længe du drikker, mor, tør jeg ikke lade dig være alene med dit kommende barnebarn. Og det er ellers mit store ønske at I kan få en tæt relation”
Du kan også hente yderligere inspiration i Alkolinjens pårørende guide. Her er nogle flere råd og vejledning, samt beretninger fra andre familier. Få guiden her.
Derudover er det faktisk også muligt at kontakte et rusmiddelcenter i kommunen og få hjælp som pårørende. Du finder et overblik over alle tilbud i landet på vores kort her
De bedste tanker til dig og din familie.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen