Min mand drikker sig fuld næsten hver dag
Hej, jeg oplever, at min mand er begyndt at drikke mere og mere. For at være mere præcist, er der taler om ca. 6-7 genstande om dagen. Det er blevet et mareridt for mig at se ham næsten fuld hver dag. Han drikker ude, så når han kommer hjem, er han i ændret humør og han snakker om al mulige mærkelige ting. Vi har en datter som siger, at far køber øl, når han passer på hende. Vi skændes selvfølgelig. Jeg har brug for råd.

Svar
Tak for din henvendelse. Du fortæller, at din mand drikker 6-7 genstande dagligt, at han kommer fuld hjem og ændrer humør og adfærd, når han drikker. Også jeres datter lægger mærke til, at han drikker. Det er stærkt bekymrende og det lyder som en rigtig belastende situation du og I er i. Du må være rigtig bekymret for jeres samliv, og det lyder også som om du er bekymret for, om din mand kan tage vare på jeres datter, når han drikker. Godt du er opmærksom på det. Børn skal ikke være alene sammen med berusede forældre. Det er også rigtigt godt, at du søger råd hos os.
For det første skal du vide, at du har ret i, at din mand drikker for meget. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle mennesker holder sig til max 10 genstande om ugen. (en genstand svarer til en almindelig øl). Din mand er langt over denne grænse. Det er du nødt til at sige til ham. Ligesom du skal sige, at du oplever ham beruset hver dag, at hans humør er ændret og at han opfører sig anderledes, når han har drukket. Det er en svær samtale, men det lyder som om du er klar til at tage den. Du kan evt. finde inspiration på vores hjemmeside til at tage den svære samtale i vores artikel her.
For det andet skal du (og din mand) indstille jer på, at det kan blive nødvendigt at få hjælp udefra. Det kan være egen læge, men der findes også rusmiddelcentre i hele landet, hvor man kan få gratis hjælp til alkoholproblemer. Også de pårørende og børnene kan få hjælp. Der findes en oversigt over alle behandlingstilbud på vores hjemmeside her.
Du er også meget velkommen til at ringe til os på telefon 80 200 500, så kan vi rådgive dig og hjælpe dig videre.
Håber det bedste for jer.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen