Min kone drikker i smug
Hej
Jeg håber I kan hjælpe med et godt råd.
Jeg er 53 år og er gift på 20. år, med 3 børn hvoraf 2 er hjemmeboende.
Min kone drikker i smug og har gjort det i årevis, dvs. at hun (i perioder) flere gange om ugen om hælder vin på 0,5 l plastflasker med skruelåg og gemmer dem rundt omkring i huset. Jeg ved ikke hvor meget hun indtager, og hun virker aldrig sådan rigtig beruset, men jeg kan mærke det på stemningen (som bliver rimelig dårlig) og se det på hendes mønster. I dag fandt jeg 3 halvtomme flasker, gemt 3 forskellige steder - det er ny rekord...
Mit første dilemma er, at jeg har meget dårlig samvittighed over, at jeg aktivt leder efter flaskerne. Jeg fortæller det ikke nødvendigvis, når jeg finder flaskerne – b.la. fordi jeg har dårlig samvittighed over at have ledt efter dem :-(
Mit andet dilemma er, at jeg har svært ved at sige til min kone at hendes drikkeri må stoppe.
Vi taler mindre og mindre sammen, og jeg er nok bange for at miste hende helt.
Jeg elsker hende - eller rettere jeg vil gerne elske hende men er lidt presset på det område af grunde som angivet ovenfor.
skal jeg konfrontere hende hver gang jeg finder flaskerne?
Skal jeg lade være med at lede?
Skal jeg sætte hælene i og true med bål og brand?
Skilsmisse har strejfet mig, men jeg håber der må være en anden vej.
Nej, hvor jeg synes dette er svært... :-(

Svar
Hej Torben.
Det er ubeskrivelig svært at leve sammen med en misbruger, når man står magtesløs på side linjen og ikke oplever, at man kan gøre noget.
Noget tyder på at I sidder fast i nogle destruktive mønstre.
Du er detektiven, der med jævne mellemrum påtager sig rollen som anklager.
Din kone påtager sig offerrollen og trøster sig med flasken fordi hun føler sig uretfærdigt behandlet.
Hun fastholder sin ret til at drikke og du fastholder retten til at kontrollere og være bekymret og I kommer ingen vegne.
Nu er tiden inde, hvor du skal overveje, hvad du vil bruge dit liv på. Din bekymring er ved at tappe dig for kræfter.
Jeres ægteskab får ingen positiv næring og kærligheden mellem jer er ved at forsvinde. Din kone trækker sig ind i sig selv og du bliver mere og mere frustreret.
I har begge brug for hjælp. Din kone for sit misbrug og du for din andel som pårørende. Det hjælper ikke at true med skilsmisse medmindre du mener det. Din kone kæmper for sin ret til at drikke fordi hun er blevet afhængig. Hun skal have hjælp, men hun skal selv ville det.
Du kan starte med at søge hjælp som pårørende for du skal ud af dit medmisbrug, som hverken hjælper dig selv eller din kone.  Jeg vil anbefale dig at tage en kærlig, men seriøs snak med din kone, hvor du fortæller hende hvordan hendes indtag af alkohol påvirker dig og jeres samliv. Fortæl hende hvor meget du savner hende og den nærhed og intimitet, som I engang har haft. Lad din kone tage ansvar for sin livsførelse ligesom du må tage ansvar for dig selv og dit liv.
Vil I sammen give jeres kærlighed en chance uden alkohol, så I kan bruge energien på hinanden og nogle positive fælles oplevelser. Hvis din kone ikke ønsker at sige farvel til flasken, så vil jeg anbefale dig at tage dit ægteskab op til revision. Men lad os ikke håbe at det kommer så vidt.
Forsøg med kærlighed fremfor kontrol. Det kan være at din kone savner dig.
Hvis I går i behandling, så vil jeg anbefale jer at tage nogle parsamtaler, så I kan få rettet op på jeres ægteskab.
Held og lykke med det.