Kan ikke styre det, når jeg drikker mig fuld
Hej med jer, jeg er en kvinde på 28 år. Højtuddannet i godt job med mange interesser og generelt et godt liv. Jeg drikker ikke tit, i gennemsnit en gang og måneden og aldrig alene. Men nogle gange når jeg drikker, så kan jeg ikke styre det. Efter at have drukket 4 genstande tænker jeg “nu kan det være lige meget” og ender med at drikke mig fra sans og samling. Det resulterer i at jeg vågner op med blå mærker på knæ og er depressiv i flere dage, nogle gange uger, efterfølgende. Det her sker måske en gang hver tredje måned. Mit forhold til alkohol gør at jeg er bange for at være i situationer hvor alkohol indgår, fordi jeg er bange for ikke at kunne styre mit indtag. Mit indtag afhænger ofte af hvem jeg er sammen med, men i bund og grund ved jeg godt at det er mit eget ansvar.
Jeg er bange for en dag at komme til skade eller gøre noget dumt når jeg er fuld og jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et bedre forhold til alkohol.
Bør jeg søge behandling eller har I nogle gode råd?

Svar
Kære Lene
Godt du skriver til os, det lyder ikke som en rar situation med det kontroltab du beskriver du oplever efter 4 genstande. Det er ikke rart at miste kontrollen, ikke at huske hvad der er sket i løbet af aftenen, ikke vide hvordan man er kommet hjem eller hvem man har været sammen med. Mange lommetyve benytter sig desuden af chancen til at stjæle fra fulde mennesker i nattelivet og en ellers glad aften kan få rigtig kedelige konsekvenser. Det er naturligt at du bliver forskrækket og er længe om, at komme over det. Du er heldig at du ikke er kommet alvorligt til skade, men jeg kan godt forstå din bekymring for fremtiden og det er godt du tager det alvorligt.
Det er meget forskelligt, hvor man reagerer på alkohol, og der er noget der tyder på du ikke kan tåle særligt meget. Så måske skal de fremover bestemme dig for at drikke højst 2 genstande, når du er i byen.  Du kan også bestille en dansk vand efter hver genstand du drikker og sætte dig et mål, der hedder højst 4 genstande. Du kan eventuelt downloade vores app alkolog, her kan du taste hver gang du tager en genstand og på den måde holde øje med forbruget.
Så jeg synes du skal bruge din bekymring konstruktivt, og få ændret dine alkohol vaner. Det lyder ikke til du er fysisk afhængig, derfor tror jeg umiddelbart godt, det er noget du kan gøre selv. Nye vaner tager cirka 3 måneder, før det er blevet rutine. Du kan prøve at downloade vores app AlkoLog til at se, hvor meget du drikker: AlkoLog: Få overblik over dit alkoholforbrug
Går det ikke, kan det blive nødvendigt at gå i behandling. Det er gratis at komme i ambulant behandling på et rusmiddelcenter. Find et tæt på dig: Behandlingssteder: Find det rette til dig
Du er meget velkommen til at kontakte os igen enten til brevkassen, chat eller ringe til vores telefonrådgivning på 80 200 500.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen