I aftes skete det igen
Jeg ødelægger alt!
Jeg er 37 år og ved at blive godt skør.
Jeg har siden jeg var 11 år gammel drukket som et hul i jorden.
Har indtil nu ment, at jeg kan styre det, men inderst inde ved jeg godt at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg har 2 børn på 16 og 13 år som ser mig falde i søvn på sofaen hver aften efter adskillige glas rødvin.
Sidste år gik det galt igen, nytårsaften blev jeg så fuld og bagefter ulykkelig over at mine børn så på det.
Undskylder for mine børn, lover at dette nu er sidste gang jeg gør det, og lover at søge hjælp, men nej ... jeg søger aldrig hjælp...!
Nu igen i år falder jeg omkuld nytårsaften kl. 20.00 næsten inden vi har spist, mine tanker ligger og tumler i mit hoved med hvordan jeg lettest får mine børn igennem dette, jeg ønsker ikke længere at de skal være vidne til en mor der ødelægger dem.
I aftes skete det igen, jeg blev fuld af rødvin, faldt i søvn og vågnede og kastede med tøj og råbte til min mand at jeg ikke kan mere, at han var en drukkenbolt der trak mig med ned, jeg havde lige i morges været i bad med ham hvor jeg græd og fortalte jeg ikke kunne klare at vi drak på denne måde mere, vi har kendt hinanden i snart 5 år og drukket fra den dag vi mødte hinanden, det har udviklet sig til at vi sagtens kan drikke 2 og 3 flasker på en hverdagsaften.
Jeg håber en dag at kunne skrive at det hele gik godt.
Jeg er i vildrede og aner ikke mit levende råd, dog ved jeg det må stoppe, men hvordan?

Svar
Kære Gitte
Tak for dit brev.
For at begynde med det sidste, så kan jeg godt forstå at du er i vildrede. Du lyder til at have det rigtig skidt og til at have brug for noget hjælp. Husk at der altid er et håb og muligheder for at komme ud af situationer og misbrug – også som dit. Jeg siger ikke at det er nemt, for det er hårdt ”arbejde”, men det er muligt.
Du skriver, at du indtil nu har ment, at du ”selv kunne styre det, men inderst inde ved du godt at det ikke kan lade sig gøre.” Det tror jeg, at du har ret i.
Skridtet til at holde op er du allerede på vej til at tage. Du skriver til os, du undersøger mulighederne, men mest af alt har du set kendsgerningerne i øjnene både overfor dig selv, dit ægteskab og ikke mindst overfor dine børn, som du ikke ønsker ”skal være vidne til en mor der ødelægger dem”.
Der ER andre muligheder end at tage piller eller køre i skoven, men du har efter min bedste overbevisning brug for professionel hjælp.
Her og nu vil du nok opleve det at miste alkoholen som et ”tab”, men på sigt er det min klare erfaring, at det bliver en gevinst for dig og din familie.
Jeg tror dog ikke umiddelbart, at AA Anonyme Alkoholikere er tilstrækkelig hjælp til dig. AA kan være en fantastisk støtte og et godt ædru netværk, men jeg vil foreslå dig at henvende dig til en alkoholbehandling, hvor du kan få arbejdet med først og fremmest dit alkoholmisbrug, tilbagefaldsforebyggelse mv., og dernæst få hjælp til at få kigget på, hvad du har i din ”rygsæk”.
Med håb til dig og din familie.