Holder øje med tomme flasker
Jeg har været sammen med min kæreste, som jeg mødte i en moden alder, og vi har det fantastisk sammen. Eneste malurt i bægeret, er hans alkoholvaner. Han drikker nok mere end det anbefalede antal genstande/uge, men det største problem i mine øjne, er hans adfærd omkring alkohol.
Vi nyder at drikke et glas vin sammen i weekender og ferier. Men ud over det, indtager han svingende mængder alkohol, ofte uden min viden. Det betyder at jeg aldrig ved hvornår han pludselig er beruset, og det gør mig utryg. Der har været episoder hvor han har været decideret fuld, uden at jeg havde set han havde drukket mere end en øl og en snaps til frokosten. Når jeg spørger om han har drukket noget jeg ikke har set, siger han nej. Enkelte gange har han indrømmet at han har drukket f.eks. snaps, uden at jeg har vidst det.
Til min egen ærgrelse er jeg begyndt at kontrollere om han drikker når jeg ikke er hjemme. Jeg tæller hvor mange vinflasker der er, og når jeg kommer hjem dagen efter, mangler der typisk én. Der står ingen tomme flasker eller brugte glas i opvaskemaskinen, hvilket indikerer at han grundigt sletter sine spor. Det er som om, at når han har muligheden, så SKAL han drikke alkohol.
Vi har snakket om hans forbrug og hans vaner, og han erkender at han har svært ved at stoppe hvis han først får begyndt, at han bruger alkohol til at "linde på ventilen", at jo mere han fornemmer jeg vil kontrollere ham, desto mere får han lyst til at drikke. Han ved godt at der har været episoder hvor jeg er blevet meget ked af hans adfærd (det sker at han bliver meget vred på mig hvis jeg påtaler at han virker beruset, og i det hele taget opfører sig upassende), men generelt synes han ikke at mene at der er et problem, hverken adfærdsmæssigt eller helbredsmæssigt.
Jeg har foreslået behandling, enten decideret afvænning eller psykologbehandling for at finde til bunds i hvorfor han har dette behov for at lukke damp ud, og om han kunne finde en anden måde at gøre det på. Dette er han pt. ikke indstillet på, da han er bange for at det vil gå ud over hans job eller at det vil blive meget dyrt. Jeg ved at der findes tilbud udenfor arbejdstid, og jeg betaler gerne, hvis det er det der skal til. Han har to døtre som indimellem kommer til mig for råd når de er bange for at han er fuld. Jeg føler også et ansvar overfor dem, samtidig med at jeg føler vi bagtaler min kæreste når vi diskuterer hans situation uden han ved det. Jeg har sagt til ham, at jeg ikke kommer til at forlade ham fordi han muligvis er alkoholiker og at vi derfor skal skære alkohol 100% ud af vores liv. Det gør jeg gerne! Jeg har også sagt, at hvis jeg vurderer han har stort behov for hjælp, og han nægter at tage imod det, kan det koste os vores forhold. Jeg er dog endnu ikke der hvor jeg ønsker at stille et ultimatum.
Hvordan griber jeg det bedst an? Skal jeg snakke med hans døtre om hvor stort et problem de føler det er, og foreslå at vi tre tager en samtale med en rådgiver? Skal jeg fortælle min kæreste, at jeg har mistanke om at han drikker når han er alene, og at jeg synes det er bekymrende adfærd? Er det sandsynligt at vi kan leve med et begrænset/kontrolleret alkoholindtag - f.eks. ved at lave faste aftaler om hvor meget og hvornår vi drikker - eller er det enten eller?
På forhånd tak for hjælpen.

Svar
Hej Katrine
Tak for dit brev. Det lyder som en rigtig ærgerlig og hård situation for dig at være i.
Meget af det du fortæller, er desværre noget vi ofte hører her i rådgivningen. Både, at du som pårørende kan føle dig nødsaget til at tjekke, hvornår og hvor meget han drikker, og at han drikker i smug, sletter sine spor og er undvigende, når du spørger ind til det.
Du foreslår selv at tale med hans døtre om, hvordan deres fars alkoholforbrug påvirker deres liv. Det virker som en god idé. Det kan godt føles som om, I bagtaler ham, men I er i jeres gode ret til at diskutere en situation, der påvirker jeres liv negativt og at prøve at finde løsninger på den. Det er også en god idé, at booke tid hos en rådgiver på et kommunalt rusmiddelcenter, hvor man kan få gratis og anonym pårørendebehandling. Du kan finde et overblik over tilbuddene her: Behandlingssteder: Find det rette til dig
Det er en god idé at tale med din kæreste om hans problem. Du kan tale med din kæreste alene, og det kan også være en idé, at I alle tre sammen taler med ham om, at der er nødt til at ske en forandring. Der vil dog være den risiko, at han i alle tilfælde føler sig trængt op i en krog, og derfor kan føle et større behov for at benægte problemet og forsvare sig. Derfor anbefaler vi, at man i den svære samtale i størst mulig grad har fokus på, hvordan I selv har det: jeres følelser, behov og bekymringer. Det vil sige, at samtalen mest handler om, at I har det dårligt, og ikke at han gør noget dårligt. Dog er det vigtigt at gøre det klart for jer selv, hvad målet er med samtalen – skal han prøve selv at justere sit forbrug, eller skal han i behandling? Hvilke konsekvenser får det, hvis ikke han vil, det sidste er noget du kan tænke lidt over, så du får et liv du er glad for.
Det er en god idé at sætte grænser, som du foreslår. Du kan ikke styre, om han drikker, men du kan i nogen grad styre, om du er sammen med ham, når han er beruset. Du kan for eksempel sige til ham, at du ikke vil være sammen med ham på tidspunkter, hvor han er beruset. Her er det vigtigt, at du så faktisk går din vej, hvis han er beruset, og fortæller ham, at du gerne vil se ham igen, når han er ædru.
Prøv at lave nogle aftaler, som du foreslår, om hvornår og hvordan I drikker alkohol, og vær helt tydelig omkring, hvilke konsekvenser det får, hvis ikke han overholder aftalen.
Hvorvidt det er sandsynligt eller ej, at I kan leve et liv sammen med begrænset alkoholindtag afhænger meget af, hvordan han har det. Hvis han enten selv kan skrue ned for sit forbrug, eller han kan få hjælp til det på et rusmiddelcenter, så er det muligt, at han kan komme ned på et forbrug, der ikke er skadeligt. Det er noget, der bedst kan afgøres i samtale med en behandler.
I forhold til, om det kan gå ud over hans job og at det er dyrt at gå i behandling, så kan du oplyse ham om, at kommunal alkoholbehandling er gratis og anonym. Behandlingen er anonym, medmindre man skal have medicin.
Håber du fik svar på dine spørgsmål. Du er meget velkommen til at kontakte os igen enten via brevkassen, vores chat eller at ringe til vores telefonrådgivning 80 200 500.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen