Hjælpe min far?
Min far på 71 drikker for meget og er ofte påvirket når vi kommer på besøg. Børnebørnene gider ham ikke mere.
Han er meget negativ og ret ubehagelig at være sammen med. Har prøvet at tale med ham, men han mener ikke, at han har et problem, det er bare os, der er mærkelige. Hans kone har opgivet. Hvis hun siger noget, er han meget grim i sin mund overfor hende. Han orker heller ingenting mere. Han har altid været en meget god handy mand, men hænderne ryster så meget, at det kniber med at lave noget. Overvejer at boykotte ham, da han ikke forstår noget, men han er jo min far.
Hvordan kan jeg hjælpe ham?

Svar
Kære Tina
Det er en vanskelig situation, du står i, og din far sætter hele familien i et ubehageligt dilemma. Det lyder ikke til din far på nogen måde er klar til en snak om sit alkoholforbrug, og før han bliver det er der ikke så meget I kan gøre, andet end at passe på jer selv. Det kan I gøre ved at snakke sammen i familien og blive enige om nogle grænser I kan sætte for ham. I kan også bakke hinanden op om at når han bliver ubehagelig handler det slet ikke om jer, men om noget problematisk inde i ham.
I kan bestemme jer for at tage en samlet snak med ham når I er sammen i familien, så både din mor og dig og eventuelt andre i familien sætter jer med ham på et tidspunkt hvor han er ædru, og måske nogenlunde lydhør overfor jer, Her kan I sige I er bekymrede og sætte nogle grænser. I kan fx melde ud at I ikke har lyst til at være sammen med ham når han er alkoholpåvirket. En kombination af omsorg og grænser er oftest det bedste når man tager sådan en samtale, for selvom din far benægter, ved han det godt inderst inde. Han skammer sig og det er sikkert derfor han er ubehagelig overfor jer. Det er en forsvarsmekanisme.
Jeg synes egentlig det er godt at høre at dine børn har sagt fra og det synes jeg endelig du skal bakke dem op i. Nogle gange er der ikke andre muligheder som pårørende end at passe på sig selv ved at trække sig fra samværet. Men det ved jeg ikke om du synes er en mulighed. Hvis du gør det, bakker du samtidig dine børns beslutning op, og i sidste ende har man ret til som menneske ikke at være udsat for ubehagelig adfærd fra andre, uafhængigt af om han er ens far.
Din far har ret på gratis behandling på et rusmiddelcenter. Du kan finde et tilbud til ham her på vores hjemmeside: Behandlingssteder: Find det rette til dig
Der findes her på vores hjemmeside et væld af muligheder for hjælp, også selvhjælp til pårørende: Hjælp til dig som pårørende
Du er også meget velkommen til at ringe herind og tale med en rådgiver. Du kan ringe 80 200 500 eller chatte med en rådgiver.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen