Han har et meget stort skjult alkoholforbrug
Jeg er 62 år, min mand er 66 år.
Vi har kendt hinanden i snart 6 år, men de første par år var vi kun sammen i weekender.
For snart 3 år siden opdagede jeg, at han har et meget stort skjult alkoholforbrug. Jeg blev chokeret og meget bekymret. Han lovede at stoppe, men blev bare bedre til at skjule det.
Senere pressede jeg ham til at konsultere Misbrugscentret. Det gjorde han, men overholdt ikke aftalerne.
Og sådan er det gået flere gange. Han synes ikke selv, det er noget problem.
Han drikker 1/2 flaske vodka og 1/2 - 1 flaske rødvin om dagen ser det ud til. Men han virker aldrig beruset, er ikke voldelig eller aggressiv.
Han undgår øjenkontakt med mig og er i det hele taget fjern og glemsom. Han spiser sundt, men er overvægtig. Potensen er væk. Han svarede ikke, da jeg spurgte om det var pga. alkohol eller dårlig samvittighed.
Jeg prøver at passe på mig selv. Det er jo hans liv, men selvfølgelig påvirker det også mig. Jeg drikker selv max 14 genstande om ugen. Kunne holde helt op, hvis det ville gavne noget. Jeg har mine egne venner, som jeg ser en del. Vi drikker te og kaffe sammen.
Jeg tænker meget på, at hans helbred er udsat. Tænker at han ikke bliver gammel. Lægger planer for hvad jeg så gør. Skifter med hans søn, sælger huset, flytter - hvorhen?? Det fylder meget.
Jeg berører ikke emnet så ofte. Vil ikke skændes med ham om det. Er også lidt flov over at jeg kontrollerer ham. Det bryder han sig jo ikke om, så det gør jeg diskret.
Det er rigtig svært! Jeg vil jo allerhelst leve med ham - gerne kunne drikke et glas vin med ham, men det er ikke vigtigt. Den gode kontakt, tillid og fortrolighed er det, jeg savner.
Jeg har ofte lyst til at dele det med nogen, men tænker så, hvad hjælper det?
Derfor var det dejligt at opdage at jeg kunne skrive til dig ;-))
Har du et godt råd til mig, så jeg kan blive glad igen?

Svar
Kære Janne.
Jeg har desværre ikke en trylleformular der kan skabe glæde hos dig.
Jeg kan godt forstå at du bekymrer dig og er ked af det. For der er stor grund til bekymring med det indtag af alkohol som din mand har. Jeg kan læse i dit brev at i har mødt hinanden i en sen alder. Jeg tænker din mand har haft et misbrug gennem mange år. Det bliver først tydelig for dig nu, hvor i har en hverdag sammen.
Din mand har brug for hjælp. Han er i gang med et langsomt selvmord med det indtag som han har. Det kan ikke nytte noget at han ikke tager imod den hjælp som han kan få fra Misbrugscenter.
I skal som ægtefæller tale om det. At det forårsager ufred og konflikter er der ikke noget at gøre ved. Du må sige højt hvad du vil være med til, og handle derefter. Ellers ender du som sygeplejerske for din mand. For i kølvandet på det store alkoholindtag følger der en masse sygdomme med.
Jeres intime samliv er jo også påvirket. Og det kan skyldes alkohol. Det er trist når alkoholen bliver det tredje element i ægteskabet. Derfor skal du stille krav til din mand. Hvis han ikke vil - har du muligheden for selv at tage kontakt til misbrugscentret.
Måske du kan få et pårørende tilbud hvor du igennem individuelle samtaler kan " blive klædt på " til at træffe det valg som du skal træffe.
Sender dig de bedste hilsner