For meget øl og vin på rejsen
Jeg har mange års overforbrug, men klaret mine job og familie. Der er jo klart regninger som familien har betalt. Men jeg har kontakt normalt med mine børn som er voksne og en kæreste gennem 7 år. Nu er jeg blevet pensionist og er begyndt at rejse mere. Jeg er taget afsted i et par uger efter aftale med min kæreste som kommer herned og vi slutter ferien sammen og følges ad hjem.
Desværre er der kommet for meget øl og vin ind og jeg kan ikke styre det og slet ikke tåle ret meget. Lige nu er jeg ked af det og også lidt bange for, om jeg er helt ude af kontrol. Har været her i 14 dage og været fuld hver 2. til 3. dag. Har trukket stikket lige nu. I går var jeg på stranden hele dagen og tog hjem og spiste uden at indtage alkohol og blev hjemme. I dag ville jeg gerne ud, men er ked af det og ved ikke, hvad jeg skal gøre.

Svar
Tak for din mail. Det er godt du henvender dig.
Du skriver, at du har haft mange års overforbrug af alkohol og, at dit forbrug på din aktuelle ferie er kommet ud, hvor du ikke kan styre det. Og faktisk har du kunnet tåle mindre alkohol på det sidste. Det er en meget god beskrivelse af udviklingen af et alkoholproblem, som ender i afhængighed. Man starter med at drikke for meget i en lang periode, hvor man kan tåle store mængder af alkohol og opdager en skønne dag, at man ikke kan styre det længere. Endda har du oplevet, at du nu tåler mindre alkohol. Det er et kæmpe advarselssignal. Nedsat tolerance kan tyde på nedsat leverfunktion. Når man er blevet afhængig af alkohol, får man abstinenser, når man forsøger at stoppe med at drikke. Og det er en ubehagelig og farlig tilstand. Ud fra det du beskriver, lyder det uhyre vigtigt, at du hurtigst muligt får taget kontakt til noget hjælp, enten der, hvor du nu befinder dig eller lige så snart du er kommet hjem fra ferie. Enten hos din praktiserende læge eller i et rusmiddelcenter, som findes over alt i Danmark. Du kan finde adresser på vores kort her. Du er også velkommen til at ringe til os på telefon 80 200 500, så kan vi hjælpe dig videre.
Det er rigtig godt at høre, at du erkender, du har et alkoholproblem. Vi håber, at du vil række ud og tage imod den hjælp du kan få for din egen skyld, men også for dem du holder af.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen