For fuld til fester
Hej
Jeg har over en periode haft svært ved at styre mit alkoholindtag ved festlige lejligheder. Jeg er simpelthen blevet for fuld.
Findes der noget hjælp/eller behandling til at få alkoholindtaget under kontrol?
Mvh.
Ps. Jeg drikker ikke alkohols til daglig.

Svar
Hej,
Først tak for din besked, det er godt du er opmærksom på, at du nogle gange har svært ved at styre dit alkoholindtag. Og ja der findes i den grad både hjælp og behandling til at få det under kontrol.
Al forskning på alkoholområdet i dag peger på, at samtale er det vigtigste stof i behandlingen, hvor man tidligere gik direkte til at medicinere. I dag kan man få gratis hjælp på landets rusmiddelcentre, hvor man får skræddersyet en plan, der passer til dig. Det vil til at starte med sikkert være en ugentlig samtale med en alkoholrådgiver, og hvis det er oplagt for dig kan du også deltage i gruppesessioner, det er rigtig rart for nogle, andre ikke så meget. Hvis det er nødvendigt kan man tage medicin, der dæmper drikketrangen. Men jeg er ikke sikker på, det er nødvendigt i dit tilfælde, da det måske mest er en vane for dig. Uanset hvad, er det godt at kigge på dit liv. Du kan stille dig selv spørgsmålene; Er du stresset? Er du der hvor du gerne vil være? Keder du dig? Alle de grunde, der kan være til at alkohol bliver svaret.
På rusmiddelcentre er der behandlingsgaranti indenfor 14 dage på rusmiddelcentrene, og det er gratis. På vores hjemmeside er der et kort med oversigt over landets behandlingssteder, hvor du kan finde støtte der, hvor det passer dig bedst.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på telefon 80 200 500, så hjælper vi gerne med at finde den hjælp, du evt. vil benytte dig af.
Det er godt, du er opmærksom på dine alkoholvaner. Hvis du ønsker at få større indblik i, hvor meget du drikker, har en gratis app Alkolog, som kan bruges til at få overblik over dit alkoholforbrug. Det kan være en god måde at lære sit forbrug at kende, efter hvor mange genstande stikker det af for dig? Det kan være godt at vide.
Du er meget velkommen til at kontakte os igen enten via brevkassen, chat eller ringe til vores telefonlinje på nummer 80 200 500.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen