Drikker når jeg er stresset
Hej, jeg har gennem en årrække benyttet rødvin og øl til at finde ro, få stress og problemer på afstand. Drikker når jeg er alene. Oplever i perioder, at det bliver for meget, og holder en pause. Typisk på 10-14 dage. I de perioder hvor jeg drikker bliver det typisk på 15 - maks 40 genstande per uge. Perioderne er typisk af 10-20 dage, hvor jeg drikker 2-4 gange om ugen. Ville gerne holde helt op med at drikke når jeg er alene, men syntes ikke at jeg lykkes med det. Har prøvet AA, det fungerede ikke. Har talt med lægen og Alkolinjen. Talt med venner. Det har ikke løst det.
Jeg ved godt, hvorfor jeg drikker. Jeg har et lidt krævende arbejde, der kan være ret stressende. Jeg er skilt, og føler mig ofte ensom. Jeg er ret hård ved mig selv, god til at nedvurdere mig selv, føle at jeg ikke er god nok eller gør det godt nok. Jeg har i en lang periode været i et forhold, hvor jeg ville hende mere end hun ville mig. Jeg er god til at fokusere på det negative ved mig selv og mit liv, finde årsager til at jeg ikke er god nok. Jeg isolerer mig lidt fra venner og familie, fordi jeg fokuserer for meget på at indgå som andre ønsker det, end bare være mig selv. Jeg har været gennem en ret svær skilsmisse, og har efterfølgende haft svært ved at finde glæden og stoltheden ved mig selv, samt fastholde lysten og glæden til livet.
Det er ikke helt så voldsomt som det måske kan lyde, jeg ved godt hvad jeg skal gøre for at blive gladere for mig selv og mit liv. Men jeg oplever at få nogle dyk hvor jeg bliver træt, føler at mit liv er tomt og værdiløst. Hvor jeg så ofte ender med at drikke typisk rødvin, for blive fri for følelsen, selvom jeg godt ved, at det ikke gør det bedre i længden. Oplever til tider at alkoholen er gået hen og blevet det primære problem, eller det håndgribelige symptom på, at jeg ikke er der, hvor jeg har det godt. Ville rigtig gerne have en lang periode, 1/2 - 1 år hvor jeg slet ikke drikker, og helt stoppe med at drikke når jeg er alene. Er vokset op med en far der drak, når livet var svært, som endte med at drikke sig ihjel de sidste 20 år af sit liv, og er angst for at lande samme sted.
Føler behov for at komme et sted, hvor jeg på en ugentlig basis skal tale med nogen om at fastholde mit alkoholstop/gøre mit liv bedre for mig selv. Desværre ligger det lokale misbrugscenter meget tæt på mit arbejde, hvorfor jeg ikke har lyst til at komme der.
Kan jeg bruge misbrugscenteret i en anden kommune?

Svar
Kære brevskriver,
Tak for din henvendelse. Det lyder hårdt det du beskriver, omkring de udfordringer du har i dit liv. Men det lyder også som om, du efterhånden har fået en god indsigt i dit problem. Du har talt med mange om det og også med Alkolinjen. At din far har haft problemer med alkohol, gør dig måske yderligere eksponeret. Der kan hos nogle være tale om en hvis genetisk betydning. Og det kan måske være det der gør, at intet af det du indtil videre har forsøgt har virket. Ændring af alkoholvaner handler også rigtig meget om timing, og måske er tidspunktet nu.
Du er nået til den erkendelse, at du har brug for hjælp, dvs. en form for ugentlig støtte, hvor du kan vende de forskellige problemstillinger, og som kan holde dig selv fast omkring et mål om ikke at drikke i en længere periode. Det lyder som en god ide. Hvorvidt det er muligt at lande sit forbrug et sted, hvor man drikker kontrolleret er individuelt. En periode helt uden alkohol vil under alle omstændigheder være godt for at nulstille systemet. Og så kan du få vejledning omkring, hvordan du gør det bedst når du tager hul på alkohol igen, alt sammen for at lande et forbrug, du har det godt med.
I de enkelte kommuner er der hjælp til at komme ud af et alkoholproblem. Du kan se alle de steder, hvor du kan få hjælp på vores Danmarkskort her. Og du kan godt søge hjælp i en nabokommune, hvis du ikke ønsker at gå i behandling på det rusmiddelcenter, som er tættest på dig. Der er valgfrihed, og det behøver ikke være din hjemkommune.
Hvis du ønsker at drøfte din problematik lidt mere, er du meget velkommen til at kontakte os igen enten via brevkassen, chat eller ringe til vores telefonlinje på nummer 80 200 500. Rådgiverne kan også hjælpe med at udvælge et behandlingssted.
Med venlig hilsen,
Rådgiverne