Det er alkoholen der har kontrol over mig
Hej med jer.
Jeg er mand i trediverne.
Jeg har et barn på 5 år og en kæreste, jeg bor sammen med.
Problemet er, at min dømmekraft går helt i vasken når jeg drikker, og jeg kan ikke stoppe med at drikke når jeg er kommet godt i gang.
Hvis jeg regner det sammen, drikker jeg måske 15-20 genstande hver tredje uge. Men til gengæld drikker jeg dem alle sammen på én aften.
Af og til resulterer det i, at jeg ender med at drikke til godt op ad dagen den næste dag inden jeg går kommer hjem.
Det gør som oftest, at min kæreste hader mig godt og grundigt i nogle dage, og jeg fortryder bitterligt at jeg ikke bare tog hjem da hun gjorde.
Hun føler sig svigtet fordi jeg vælger festen frem for hende.
Oftest bliver jeg også ret ligeglad, når jeg er meget stiv.
Så nu står jeg i den situation hvor jeg måske har ødelagt mit forhold til min kæreste, og jeg ved min søn bliver utrolig ked af hvis vi skal flytte og ikke se min kæreste igen.
Den skam jeg har over det og dét at jeg erkender at det er alkoholen, der har kontrol over mig (og ikke omvendt), gør at jeg henvender mig her.
Hvad skal jeg gøre?
Hvem skal jeg se?
Hvordan får jeg kortlagt mit problem og fundet kernen i mit problem så jeg kan begynde at løse det?

Svar
Kære Den anonyme
Hvor er det godt at du skriver og at du nu reflekterer over dit liv og dit alkoholproblem.
Jeg håber ikke, at du kun har gjort det, fordi du har været angerfuld og fuldesyg, for så har man en tendens til at lægge låg på følelserne igen og fortrænge, hvor slemt det i virkeligheden er.
Du kender jo godt rumlen med din kærestes vrede og efterfølgende tilgivelse. Du har ret i, at det kun kan fortsætte et vist stykke tid endnu og forhåbentlig er det ikke allerede for sent. Ændrer du ikke adfærd risikerer du, at din kæreste mister tilliden og respekten og så har du et seriøst problem.
Jeg tror, at du godt ved, hvad der skal til og at det er nu, at du skal handle. Jeg vil anbefale dig at søge noget behandling i nærheden af, hvor du bor. De fleste steder vil du kunne få noget samtaleterapi ligesom jeg vil anbefale jer at gå i noget parterapi.
Det er vigtigt at stoppe mens legen er god. Bliver du først fysisk afhængig, så er det måske for sent.
Jeg håber for jer, at I fremover vil bruge energien på hinanden og dyrke jeres gode hverdag.
Søg hjælp, så I lærer at håndtere jeres problemer og hold op med at drikke. Så skal I nok få et godt liv.