Bekymret for min mor, når jeg flytter hjemmefra
Hej, jeg skriver til jer, da jeg har en mor, som har et alkoholproblem. Det er uvist for mig, hvor længe hun har haft et alkoholproblem, men det er blevet særlig tydeligt her henover sommeren. Derudover drikker hun i smug, så jeg har opdaget hendes forbrug, eftersom jeg har taget hende i at drikke.
Hvis jeg ser tilbage for et halvt års tid siden, så var der få aftener om måneden, hvor hun kunne opføre sig anderledes. Men inden for de sidste par måneder, er det blevet hyppigere. Aftenerne hvor hun sidder uden for i timevis forekommer langt oftere, og det er åbenlyst fordi hun sidder derude og drikker (tilnærmelsesvist hver dag). Jeg har et par enkelte gange taget hende i at drikke allerede ude på tidlig eftermiddag.
For en månedstid siden konfronterede jeg hende med det, hvor hun indrømmede, at hun drak for at få tankerne væk fra problemer, hun døjer med. Jeg forklarede både på daværende tidspunkt, men har også flere gange siden da, prøvet at forklare hende at det er et problem der kræver hjælp, at det er usundt for hende og at hun burde søge hjælp.
Jeg står til at flytte hjemme fra, hvilket gør mig bekymret og ked af det, idet jeg ved, at jeg ikke kan være derhjemme hos hende og sikre mig, at hun har det godt. Hun bor alene og har det gjort i mange år efter endt ægteskab. Hende og jeg har altid holdt sammen, boet sammen og haft fantastiske stunder sammen. Men som sagt ligger min bekymring ved, om hun kan klare sig uden mig, og især med hendes forbrug af alkohol. Derudover er jeg bange for, hvad det kan føre til af konsekvenser, at jeg ikke kan være hos hende og “passe på” hende. Desuden ved jeg også, at hun er rigtig ked af tanken om, at jeg flytter hjemmefra, da hun jo bliver meget alene - Her tænker jeg også på, om det kan gøre, at hun begynder at drikke endnu mere.
Jeg vil høre om I har nogle råd til, hvad jeg kan stille op, så jeg sikrer mig, at hun får den hjælp hun har brug for, da det er åbenlyst, at hun ikke har det godt. Derudover vil jeg høre, hvad I anbefaler, jeg kan gøre, for at jeg kan håndtere denne situation, da det gør mig rigtig ked af det og bekymret - i sær nu hvor jeg flytter langt væk og ikke kan være i nærheden af min mor.
Tak for jeres tid til at læse mit skriv.

Svar
Kære Caroline,
Tak fordi du skriver til os om din mor, og om din bekymring for hendes alkoholvaner.
Det lyder som om din mor har et meget stigende alkoholforbrug, og hun bruger det som en måde for at få ubehagelige tanker på afstand. Jeg synes, det lyder som om din mor ville have glæde af alkoholbehandling. Her kan hun bedst kan få en kvalificeret behandling for sit overforbrug af alkohol. Hvor stort behov for hjælp hun har, kan et alkoholbehandlingscenter være med til at vurdere sammen med din mor, og det er jo selvfølgelig din mor, som bestemmer, hvad hun vil. Men nogle gange kan et konkret forslag virke mere direkte og relevant, end en opfordring til at søge hjælp, uanset at din mor føler det pinligt og måske helst vil undgå det.
Her på vores hjemmeside kan I sammen finde et sted der ligger i nærheden af jer her på vores kort over hjælp.
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på Alkolinjen 80 200 500, så kan vi hjælpe dig med at finde et sted, der er godt til din mor. Det er ikke sikkert, hun har behov for længerevarende alkoholbehandling, men hvis hun er blevet fysisk afhængig, vil professionel behandling være godt.
Det vil også gavne dig, hvis din mor kommer i behandling, så det ikke længere vil være dit ansvar, som du lige nu føler det er. Selv hvis hun ikke går i behandling er det vigtigt, at du arbejder på, at ansvaret ikke er dit, men i sidste ende hendes eget. Jeg kan høre du er bekymret for hende og for hvordan hun skal klare sig uden dig. På den måde har du nærmest antaget en voksen-rolle overfor hende, selvom hun er forælderen.
Om du mor går i behandling, eller om behandlingen virker, vil i sidste ende være hendes eget valg og hendes eget ansvar. Der kan være mange grunde til at din mors liv ser ud som det gør nu, men du er på vej ud i dit eget liv som selvstændig voksen, og her skal din mors liv ikke bremse dig, selvom det måske kan lyde hårdt. Så jeg synes du skal melde ud til din mor, at du er bekymret, men at du samtidig er træt af at være bekymret og det ville betyde meget for dig, hvis hun gik i behandling.
Alkoholproblemet er din mors og ikke dit, og under alle omstændigheder hverken kan eller skal du stå vagt eller overvåge hendes forbrug. Din mor skal erkende sit problem, det er det første der skal ske. Her kan du hjælpe hende ved at holde et spejl op, så hun kan se, hvordan hendes forbrug ser ud udefra gennem dine øjne. Når det er gjort, skal du arbejde med at slippe det så godt du kan, for herfra er det hende, der skal gøre arbejdet. Og dig der skal passe på dig selv.
Hvis du er usikker på, hvordan du kan tale med hende om det, så prøv at ringe ind til Alkolinjen og drøfte det med os, så kan vi hjælpe dig med nogle råd og spørgsmål, når du ringer 80 200 500 eller kontakter os gennem chatten.
Hvis du føler dine bekymringer om din mor tager overhånd, kan du få individuelle samtaler i et rusmiddelscenter eller andre tilbud til unge pårørende. Du kan se overblik over tilbud til unge på vores kort til unge pårørende her.
Til sidst vil jeg bare ønske dig held og lykke med det hele, for dig selv, og for din mor.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen