Bekymret for min familie
Hej med jer. Jeg er en familiefar i lykkeligt forhold med 2 dejlige børn. Jeg har indset at jeg drikker for meget efter arbejde og i weekenderne. Dog har vi en okay aktiv dagligdag. Jeg ønsker at opsøge afvænning da jeg drikker omkring 9 genstande dagligt. Jeg er nervøs for hvad sådan et valg vil have af "konsekvenser" for mine børn. Jeg sidder måske med en forkert tanke. Men tænker det værste at børnene bliver fjernet og alt muligt. Men de har det jo godt og vi er en lykkelig familie. Har i erfaringer med mine tanker fra andre?

Svar
Kære du. Tak for din henvendelse.
Det er rigtig godt, du er stoppet op for at kigge på dit alkoholforbrug. Du skriver, du drikker for meget, og den selverkendelse er utrolig vigtig i forhold til at få justeret forbruget. Mange der drikker for meget lyver overfor sig selv eller benægter, at der i det hele taget er et problem. Så bare det at du skriver hertil for at få en dialog omkring dit alkoholforbrug er et vigtigt skridt, du lige må rose dig selv for. Kærligheden og ansvarsfølelsen til din familie skinner tydeligt igennem i dit brev. Og her ligger nok også den vigtigste motivation for, hvorfor det vil være en god ide for dig at skrue dit forbrug ned.
Du nævner konsekvenser og frygter at dine børn bliver taget. Selvom du også skriver I er en lykkelig familie. Hvis kommunen fjerner børnene vil det skyldes massivt og tilbagevendende omsorgssvigt, og det er ikke tilfældet her, tænker jeg. Men det er samtidig godt du tænker tanken, selvom det ikke er aktuelt nu, for et alkoholmisbrug kan hurtigt eskalere. Når du fx først er fysisk afhængig vil alkoholen komme før alt andet, selv forholdet til dine børn. Det kan lyde lidt barskt men sådan er misbrug. Derfor er det bedste du kan gøre for din familie, som du elsker, det du gør lige nu; nemlig at bede om hjælp til enten at stoppe forbruget eller få hjælp til at ændre dine vaner, så du drikker mindre.
Der findes gratis alkoholrådgivning i alle kommuner, også i din, men du har frit kommunevalg, så du kan også vælge en anden. Det er muligt at være anonym, hvis du foretrækker det. Der er behandlingsgaranti på 2 uger, og forløbet kan tilpasses din hverdag: Behandlingssteder: Find det rette til dig
Hvis du ønsker at læse mere om alkoholbehandling og forløb for familier, kan du læse med her: Sådan er familieorienteret behandling
Du er også velkommen til at ringe her til Alkolinjen 80 200 500, hvis du ønsker hjælp til at finde et behandlingssted til dig.
Du kan også læse historier fra andre, som fortæller om deres oplevelser her: Alkolinjen: Livsfortællinger
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen