Bekymret for alkoholkulturen til studiestart
Hej, jeg er en 23-årig fyr, der gennem livet har drukket en del i mange forskellige sammenhænge. Jeg er lige startet på studie og har indset, at jeg synes alkoholkulturen er ret overvældende. Jeg vil meget gerne drikke mindre eller faktisk helt lade vær. Hvad skal jeg gøre, når jeg samtidig gerne vil lære folk at kende og være en del af det sociale i studiestarten?

Svar
Kære Andreas,
Allerførst, hvor er det godt gået, at du både stopper op og tænker over dit forbrug, men også at du rækker ud og beder om hjælp. Du peger på et ret udbredt fænomen, nemlig at kulturen omkring studiestart altid hænger sammen med alkohol, og en anden udbredt tendens; at hvis man melder fra på alkohol, melder man også fra på det sociale. Det er i hvert fald den frygt, man kan have, når man som du stopper op og gerne vil gøre det på en anden måde.
Som med mange kulturer, der har specifikke vaner og traditioner kræver det nogle mennesker, der stopper op og melder ud, at de vil gøre det på en anden måde. Det kan måske være dig, og det kan godt være, du i starten vil føle, du står alene, men jeg er overbevist om, at flere vil følge. Her fra vores ende inde på linjen, kan jeg i hvert fald sige, du er ikke alene. Der er rigtig mange som dig, der føler sig presset til at drikke for at være med i fællesskabet. Så du skal finde ud af nu, hvordan du egentlig gerne vil drikke; vil du gerne bare drikke lidt til festerne, eller vil du i en periode ikke drikke overhovedet. Hvad du end vælger, kan det være en god idé at tage beslutningen og så sige til sig selv; dette tester jeg af i en periode på måske 3 måneder.
Hvis du gerne vil drikke lidt men holde dig under et bestemt antal genstande, kan det være en god ide at downloade vores app Alkolog, hvor du taster, hver gang du har taget en genstand og så holder den styr på forbruget for dig. Når du som du siger jo gerne vil lære folk at kende, er det måske med at sige til dem, du snakker med til festen, hvis nogen spørger, at du ikke drikker men rigtig gerne vil feste alligevel.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og hepper på dig
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen