Alkoholproblem og pasning af barnebarn?
Hej
Jeg er mor til en dreng på 2 år. Jeg er ikke sammen med barnets far, men vi har et godt forhold overordnet set. Problemet er at hans familie og ham selv inklusiv har problemer med alkohol. Hans mor er “offentligt” alkoholiker og har været det i mange år, men har været ædru i 1 1/2 år lige nu og klarer det rigtigt godt. Hans far er desværre alkoholiker uden at rigtig erkende det. Han drikker mindst en flaske rødvin om dagen og ofte som en social ting med hans mandlige venner der kommer forbi og nyder vin og snakker årgange og et meget positivt syn på nydelsen. Jeg har påpeget at jeg ikke vil have de passer deres barnebarn hvis de drikker. Ved nytår fik farfaren endelig lyst til at gå til det lokale misbrugscenter, da han indså at han ikke selv kunne styre det. Han snakkede meget om det og jeg var både overrasket og stolt på hans vegne. Desværre er han allerede faldet tilbage til det gamle mønster og da jeg besøgte ham med min søn igår kunne jeg lugte han havde drukket samt han havde købt rødvin som han “skjulte” i hans indkøbspose. Jeg sagde ikke noget.
Mit spørgsmål er nu - hvad gør man når man opdager tilbagefald. Hvordan italesætter jeg overfor ham at jeg har en mistanke om han drikker igen og hvad skal jeg gøre i forhold til vores besøg omkring alkohol og deres barnebarn.
Føler mig efterhånden lidt magtesløs og mine antenner er altid ude for at finde ud af om de har drukket eller der er tegn på alkohol omkring dem.
hvad gør man?

Svar
Hej
Det lyder som en meget vanskelig situation du står i, og du gør det helt rigtige. Du har sat nogle grænser for at man selvfølgelig ikke skal drikke når man passer din søn, og lige gyldigt hvad der sker i din eksmands familie skal du bare holde fast i det.
Du beskriver problemet primært handler om din ekssvigerfar, men din eksmand har også et problem med alkohol, har jeg forstået det rigtigt? Da du ikke nævner ham som hovedproblemet håber jeg det er fordi du er overbevist om at han ikke drikker når han er sammen med jeres søn?
Da du har ansvaret for jeres lille søn vil jeg anbefale dig at komme med nogle helt klare udmeldinger i forhold til alkohol. Han er kun 2 år og kan ikke tage vare på sig selv, så derfor må du holde fast på at du ikke kan tolerere at nogen drikker sig fulde, når de passer jeres søn. Hverken din eksmand eller dine ekssvigerforældre. I første omgang ville jeg lade denne udmelding gå gennem din eksmand, da du skriver at jeres forhold efter omstændighederne er godt.
Hvis ikke det har nogen effekt kan du overveje at skrive et brev til din eks svigerfar. Et brev, hvor du ikke er fordømmende, men klar i mælet om, at det ikke hænger sammen at drikke og passe barnebarn. Du kan rose ham for at det lykkedes ham at gå i behandling, og selvom han har tilbagefald, hvilket er meget normalt, vil du anbefale ham at gå tilbage i behandling, så han kan få en god relation til sit barnebarn. Det vil din eks svigermor sikkert sætte pris på. Det må være svært for hende at se sin mand drikke igen og han har det sikkert heller ikke godt og har brug for støtte til at komme på ret køl igen.
Drikker din eksmand vil jeg råde dig til at kontakte Familieretshuset og holde jeres søn hjemme, indtil han går i behandling, men kun såfremt problemet er åbenlyst og til fare for jeres søn.
Det er de bedste råd jeg kan give dig for indeværende, men du er altid velkommen til at vende tilbage. Du kan også ringe 80 200 500 eller chatte med os på Alkolinjen.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen