Abstinenser
Hej rådgivere
Jeg har i en del år drukket for meget vin.
I gennemsnit 5 – 6 glas om dagen.
Ville gerne skære det ned til maksimalt 2 glas i hverdagen og 5 om dagen fredag og lørdag.
Skal jeg være nervøs for meget kraftige abstinenser?

Svar
Kære Helle
Tak for din henvendelse.
Allerførst - stor respekt for din beslutning.
Det er rigtig godt.
Du skriver at du i gennemsnit drikker 5 - 6 glas dagligt.
Flere spørgsmål melder sig derfor og især spørgsmål om du tidligere har forsøgt at reducere dit alkoholindtag og i den sammenhæng oplevet at få abstinenser?
Symptomer på abstinenser kan komme til udtryk på flere måder.
Mest almindelige er rysten på hænderne, svedtendens, hjertebanken, uro og rastløshed og søvnbesvær. Nogle kan efter perioder med stort alkoholindtag få forbigående kvalme og diarre.
Alkoholabstinenser er meget ubehagelige og kræver medicinsk behandling.
Ubehandlede abstinenser kan bl.a. føre til kramper og man ved desuden, at ubehandlede abstinenser øger abstinenssymptomerne ved efterfølgende alkoholreduktion- eller ophør.
Det er med andre ord ikke noget man skal bakse med selv.
Min anbefaling er derfor, at du opsøger egen læge og/eller retter henvendelse til den kommunale alkoholbehandling.
Behandlingen er gratis og da der er tale om en såkaldt fritvalgs-ordning kan du henvende dig til det behandlingssted der passer bedst for dig. Det behøver altså ikke at være i din hjemkommune.
Du er mere end velkommen til at skrive hvordan det går.
Jeg håber naturligvis også at du kan bruge mit svar.