Abnorm reaktion på alkohol eller alkoholpsykose
Hej.
Jeg håber at du kan hjælpe mig med mit spørgsmål og problem.
Jeg har ikke noget alkoholproblem og jeg drikker højst en gang om måneden.
Men for et år siden fik jeg et anfald og tog til lægen, hvor hun sagde at jeg havde det der kaldes alkoholpsykose.
Hun brugte også ordet abnorm reaktion på alkohol og jeg har nu haft det to gange.
Det er svært at beskrive, men når jeg drikker alt andet en øl, så kan jeg mærke at der sker noget underligt oppe i mit hoved og holder mig derfor væk fra alt andet end øl.
Derfor vil jeg gerne høre om der ikke er noget man kan gøre?
Ville sådan ønske at jeg kunne drikke vin.
Hvordan kan det være at det sker?
Håber inderligt at du kan hjælpe mig

Svar
Kære Christina,
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du bliver utryg over, hvad der sker med dig, når du drikker alkohol.
Alkoholpsykose er normalvis noget, der kan indtræffe efter et længerevarende, massivt alkoholindtag. Herudover kendes en meget sjælden lidelse, som kaldes patologisk rus, som er en abnorm reaktion på indtag af beskedne og ubetydelige mængder alkohol.
Du fortæller, at det er sjældent at du drikker alkohol - højst en gang om måneden.
Du beskriver ikke, hvor meget du indtager, når du en sjælden gang drikker?
Det er altid godt at huske på ”festgrænsen” – som er Sundhedsstyrelsens anbefaling om, maksimalt at indtage 4 genstande henover en aften.
Du fortæller også, at der er forskel på om det er øl eller vin du indtager. Nogle mennesker er meget sensitive i forhold til alkoholens virkninger – og nogle tåler dårligt vin på grund af bestemte indholdsstoffer. Måske er du en af dem?
Når du en sjælden gang drikker, så prøv at holde dit indtag af alkohol på maksimalt 4 genstande.
De allerbedste hilsner