Svært at sige fra
Når jeg er til fester eller hyggedruk med mine venner, så har jeg ofte svært ved at sige fra. Jeg har en veninde, som jeg altid hænger ud med, og hun tager ikke rigtig nej for et svar, og bliver ved med at presse mig til at drikke mere end jeg havde planlagt. Jeg synes, det er en ubehagelig situation og vil høre, om I har nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre?
Tak på forhånd.

Svar
Hej, du har en veninde som lyder til at presse dig på en måde, som gør, at du ikke får sagt fra. Du er klar over, at det er en uholdbar situation, at din veninde skal have så stor indflydelse på, hvor meget du drikker. Og det er virkelig godt, at du gør dig de overvejelser. Du kan over veje at stille dig selv følgende spørgsmål - og gøre følgende:
• Behøver du din venindes accept af hvor meget du drikker?
• Overvej, at lade være med at gå ind i diskussionen med din veninde for at sige nej tak. Du behøver ikke at give hende en detaljeret begrundelse i situationen
• Overvej at tage en snak med din veninde, når I ikke drikker eller er til fest. Her kan du fortælle hende, at hun skal lade være med at presse dig.
• Prøv at holde fast i, at drikke max 4 genstande på en aften (svarer til 4 almindelige øl)
• Prøv at drikke en sodavand/vand mellem hver genstand med alkohol
nej tak alkohol
Som ung kan det være svært at sige nej tak til alkohol overfor sine venner. Få gode råd til til at sige fra.
Jeg håber, du har fået et par ideer til hvad du kan gøre. Du er velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 80 200 500.
Kærlig hilsen,
Rådgiverne
Kontakt Alkolinjen
Ring til Alkolinjen på telefon 80 200 500.
Alkolinjens åbningstider:
• Mandag til fredag kl. 09.00-17.00
I samme åbningstider kan du også chatte med en rådgiver.
Du kan også få skriftlig rådgivning på Alkolinjens brevkasse, der har åbent døgnet rundt.