Kontakte min mor igen?
Min mor drikker for meget og jeg er bange for, hvad alkoholen gør ved hende. Vi har ikke haft kontakt i mange måneder. Hun var heller ikke inviteret til min 20-års fødselsdag for nyligt, selvom jeg ønskede, at hun var der. Jeg var bange for, at hun skulle ødelægge festen ved at drikke sig for fuld.
Hun har aldrig været voldelig eller gjort mig utryg, men bliver tværtimod ked af at se hende ødelægge sig selv, hun snøvler, øjnene bliver blanke og hun har svært ved at forstå, hvad der sker omkring hende.
Det fylder så meget, og jeg er ked af det. Jeg savner min mor. Hvad skal jeg gøre, skal jeg tage kontakt til hende igen eller hvad tænker I?

Svar
Kære du,
Tak for dit brev. Det er meget forståeligt, at du bliver ked af, at din mor drikker på en måde der gør hende snøvlende og bevirker at hun ikke kan begå sig blandt andre og ikke kan deltage i din fødselsdag. Hvor er det ærgerligt for jer begge. Det er meget forståeligt, at du ikke har lyst til at invitere hende på de vilkår. Det fylder selvfølgelig meget for dig, og det er da klart, at du savner hende – uden alkohol.
Hvis du kan få fat i din mor på et tidspunkt på dagen, hvor hun ikke er fuld, er det det bedste tidspunkt at prøve at tale med hende om, hvad du oplever. Vær så konkret som muligt omkring, hvad du har set og oplevet, når hun drikker.
Det kan godt være, at din mor er blevet afhængig af alkohol, og så kan hun ikke bare stoppe med at drikke fra den ene dag til den anden. Så skal hun have hjælp udefra. Det kan man få på et rusmiddelcenter i kommunen. På et rusmiddelcenter er der mange steder også tilbud til pårørende. Desuden findes der også gode råd på Alkolinjen UNG, og du kan også kontakte os rådgivere via chat eller telefon 80 200 500.
Det kan være svært at åbne op overfor andre, hvis dine forældre drikker for meget. Her får du gode råd til at tale om det med nogen tæt på dig, så du selv kan få det bedre.
Det kan godt kræve flere forsøg, at få sine kære til at forstå, at der er et problem med alkohol. Undervejs kan det være vigtigt at du selv får hjælp. Bl.a. til at finde ud af, hvordan du passer bedst på dig selv.
Du kan også kigge her: https://alkohologsamfund.dk/alkolinjen/find-hjaelp/find-steder-der-kan-hjaelpe-dig/kort-over-behandlingssteder
Vi ønsker dig det bedste.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe 80 200 500 til os.
De bedste hilsner
Rådgiverne
Kontakt Alkolinjen
Ring til Alkolinjen på telefon 80 200 500.
Alkolinjens åbningstider:
• Mandag til fredag kl. 09.00-17.00
I samme åbningstider kan du også chatte med en rådgiver.
Du kan også få skriftlig rådgivning på Alkolinjens brevkasse, der har åbent døgnet rundt.