Vil ikke blive såret og skuffet længere
Jeg er 24 år gammel og har en far, der drikker for meget. Det har han gjort i lange perioder lige siden jeg kan huske. Der har altid været gode og dårlige perioder, dog flest dårlige. Omkring 15-års alderen begyndte jeg at konfrontere min far med hans alkoholvaner.
De aftener hvor han har fået for meget rødvin at drikke har aldrig været sjove. Der er ikke noget jeg hader mere end at se min far være påvirket i sådan en grad, at han ikke er til stede og ville kunne handle, hvis der skete noget med familien.
Jeg har af flere omgange konfronteret ham og jeg har gået forskelligt til værks. Jeg har grædt, råbt og talt til hans fornuft, men intet virker.
Det ender som regel ud i, at vi bliver uvenner – eller at jeg bliver sur på ham og cutter ham af i en periode, hvortil han går i forsvar og bliver sur på mig, fordi han synes jeg behandler ham uretfærdigt.
Jeg tror ikke, at min far er klar over, at han har et alkoholproblem. Han ved højest, at han har et lille problem, men har ikke større selvindsigt.
Jeg bor ikke længere hjemme, men på trods af det, fylder det stadig enormt meget. Jeg tænker dagligt på det og det gør mig ked af det. Jeg tænker over hans helbred og over vores familie. Vi er meget tætknyttet og har det egentlig godt sammen. Min mor og søster har også forsøgt at tale med ham, men det ændrer ikke på situationen.
Jeg plejer at bakke ud, når min far er inde i en dårlig periode, fordi det sårer mig at se ham vælge alkoholen over min mor, søster og mig.
Hvad kan jeg stille op? Jeg har ikke lyst til at blive såret og skuffet længere.

Svar
Kære du,
Tak for dit brev. Det lyder som om din far har haft et alkoholproblem en stor del af dit liv. Hvo er det svært for jer alle sammen.
Du har prøvet alt; konfronteret, råbt, grædt og talt fornuft, og han benægter og går i forsvar – og bebrejder dig for at behandle ham uretfærdigt. Det lyder rigtig hårdt.
Du kan ikke bære at blive skuffet længere. Det er meget forståeligt. Det lyder som om, du er kommet til et punkt, hvor du er nødt til at passe på dig selv.
Det lyder også til, at I har et godt sammenhold i familien. Du, din mor og søster. Det er godt at høre. Og de har den samme erfaring med, at det er svært at trænge igennem til din far.
Grunden kan være, at din far er gået hen og er blevet fysisk afhængig af alkohol. Det betyder, at han må drikke for ikke at få abstinenser (kan være uro, hjertebanken, rysten, sveden, irritabilitet). I den fase af et alkoholproblem, kan personen ikke bare holde op med at drikke. Han kan være nødt til at få noget medicinsk hjælp. Men det er han nok ikke selv klar over.
Vi vil foreslå, at du tager endnu en snak med din mor og søster og viser dem dit brev og dette svar. Hvis din far skal stoppe med at drikke skal han have professionel hjælp. Det kan I fortælle ham, at han kan få i et rusmiddelcenter i kommunen. Det er gratis og anonymt. Vælg gerne et tidspunkt at tale med din far om det, hvor han har drukket mindst muligt.
Desuden kan både du og din familie få hjælp gratis og anonymt, uafhængigt af, om din far vil have hjælp. Det vil vi stærkt anbefale jer. I kan se tilbud til pårørende i hele landet på vores kort her.
Find det rette behandlingstilbud - enten til dig, der drikker for meget, eller hvis du er pårørende til en person med alkoholproblemer.
Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 80 200 500
De bedste ønsker til dig
Kærlig hilsen,
Rådgiverne