Overreagerer jeg?
Hej. Jeg er en pige på 17 år, og jeg er vokset op med forældre, der drikker hver weekend. Det har jeg aldrig tænkt, var noget problem, men så begyndte de pludselig at drikke i hverdagene. Når de kommer hjem fra arbejde, en tirsdag eller en torsdag, kan de godt finde på at dele en flaske vin og så drikke øl efter.
Når jeg er hjemme hos mine venner eller veninder, har jeg aldrig set deres forældre drikke på en hverdag. Og når jeg er hjemme ved dem i weekenden, får de måske et glas vin til maden. I hverdagen starter mine forældre direkte efter arbejde og så er de allerede lidt fulde til maden. Jeg bliver altid meget utilpas, når de har fået noget at drikke, ikke fordi de gør mig noget, men det er bare som om, det ikke er dem, jeg snakker med.
Jeg har svært ved at sige til dem, at jeg har noget imod det, men har alligevel prøvet ved at sige ”I ved godt, at det er hverdag ik?” eller sådan noget, så plejer de at komme med undskyldninger om, at de skal fejre noget osv. Når de svarer sådan, tror jeg godt de selv ved, at det er et problem.
Jeg vil egentlig bare gerne vide, om jeg overreagerer eller om hvordan jeg kan sige, at jeg har et problem med den måde, de drikker på?

Svar
Tak for dit brev.
Det lyder ikke let at være dig og jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Sundhedsstyrelsen har nogle anbefalinger for, hvor meget man højst må drikke på en uge uden at tage skade. Det er 4 genstande ved samme lejlighed og 10 genstande op en uge. Drikker man over dette er man ude i et storforbrug, som på sigt kan føre til afhængighed og det kan du godt fortælle dine forældre stille og roligt.
Jeg synes også, at du godt må vise dem, hvor bekymret og ked af det du er. Det kan være at det gør indtryk, for du skriver, at de altid har været gode forældre.
Måske kan du overtale dem til at tage den alkoholtest, vi her her på Alkolinjens hjemmeside. Den giver et praj om, hvor stort deres forbrug er, og om de har brug for hjælp. Det ville være godt, hvis du sad sammen med dem, mens de tager testen, så du også kan se, hvad resultatet bliver. Så behøver du ikke diskutere omfanget af deres forbrug, og om det er normalt eller ej.
Hvis dine forældre fortsat ikke vil lytte til dig, så kan du søge hjælp i et tilbud tæt på dig. Du kan her på vores kort få et overblik over, hvad du kan få af hjælp i din kommune. De kan støtte dig som ung, der bliver påvirket af dine forældres alkoholforbrug. Det kan være du måske har en veninde, som du kan tale om det med og følge dig derhen.
Men det håber jeg ikke bliver nødvendigt, fordi jeg håber, du formår at tale med dine forældre om det, og at de lytter til dine bekymringer.
Du er også velkommen til at ringe til os på Alkolinjen telefon 80 200 500, så vi kan støtte dig videre frem. Dog, ville det bedste være, at du kan få dine forældre til at ringe, så vi kan give dem noget støtte til at sætte deres forbrug ned.
Kærlig hilsen
Rådgiverne, Alkolinjen