Min far har altid drukket
Jeg skal have råd tak.
Min far har altid drukket.
Vi boede i udlandet indtil min forælder blive skilt.
Min far bor derude og min mor og lillebror bor nu her i Danmark.
Vores far kommer og ser os en gang om måneden, men hver gang drikker han om fredagen og lørdagen, så nogle gange om morgen, når han kører os hjem til vores mor, har han stadig alkohol i blodet.
Sidst år sagde vi han skulle stoppe!!!
Det hjalp lidt, men han gjorde det stadig en gang imellem.
Hvorfor vælger han alkohol frem for os, elsker han os ikke?
Det gået godt siden jul, men sidst vi var sammen, gik det helt galt.
Jeg kan bare ikke klare det mere.
Passer min lillebror.
Han er 12 jeg er 15.
Har gjort det siden jeg var 11 og han var 8 år gammel.
Jeg elsker min far, men han er ikke den samme når han drikker.
Han er en flink person han når han ikke drikker!!!
Min mor siger nu skal han vise os at han kan holde det, når han lover os at han ikke drikker
hvad skal jeg gøre???????

Svar
Hej Pigen der ikke kan klare mere
Tak for dit spørgsmål.
Ja det kan være rigtig svært, når man oplever nogle trælse ting, når en voksen drikker for meget og samtidig mærker, at man jo elsker dem, som du skriver.
Det kan være som om der er 2 følelser der går i hver sin retning.
På den ene side, så er det ikke okay, at køre bil og have alkohol i blodet samtidig. Det er ikke okay, at du - selvom du er 15 år og næsten voksen - skal passe på din lillebror, når I er sammen med far. Det er din fars opgave at skabe nogle trygge rammer for jer.
Vi oplever ind imellem at det er nødvendigt at familien får sagt stop - som jeg jo kan læse, at I har gjort, før at den der drikker for meget, også opdager, at det er for meget.
På den anden side elsker I ham jo - din ædru far... og man bekymrer sig om ham.
Måske kan det hjælpe dig, hvis I ikke skal se ham i et stykke tid?
Det er jo ikke din ædru far, du ikke vil være sammen med.
Det er alkoholen og det den gør ved ham, du ikke vil være sammen med ... giver det mening?
Det kan I også sige til ham ... "jeg vil gerne være sammen med dig, når du er ædru, men jeg kan ikke være sammen med dig, når alkoholen kommer på besøg".
Du skal vide, at det ikke er din skyld din far drikker og det er ikke dit ansvar at din far skal holde op med at drikke.
Håber du har lyst til at skrive igen.