Min far drikker alt for meget
Hej
Jeg håber I kan hjælpe mig og min storebror. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Min far drikker alt for meget. Der er så meget der fylder. Han drikker for meget, og det kan ses, høres, og mærkes.
Min mor arbejder som sygehjælper og skal tit arbejde om dagen. Så er jeg alene hjemme og er tilskuer til hans drikkeri. Det er rigtig ubehageligt, og man skal næsten ikke sige noget til ham, før han bliver gnaven.
Han har drukket stort set hver dag i denne uge. Jeg forstår det ikke, og i går tog han 2 flasker vin og ca. 5/6 dåser øl. Min mor havde fri, og hun tror på mig. Jeg er ærlig og siger tingene som de er overfor hende. Hun kan også se hans problem. Det kan han ikke.
Da vi snakkede sammen en dag alle 3, sagde jeg hvad det var jeg havde oplevet, og at det var for meget. Det havde foregået i hverdagene og weekenden. Næsten hver dag. Han sagde bare, at han ikke forstod hvad det var for nogle forestillinger og tanker jeg havde oppe i mit lille hoved. Jeg blev såret, og han løj flere gange om hans druk, hvilket han stadig gør.
Jeg er flov over, når vi tager fx i Super-Brugsen. Jeg er bange for, at folk kan se at han drikker.
Mor og jeg har endda oplevet at skulle bære ham hjem pga. druk i byen.
Ikke nok med at det påvirker mig derhjemme, så påvirker det mig også meget i skolen. Jeg prøver at adskille privat liv med skoleliv, men det er ikke altid let. Jeg græder tit, og bliver sur på mig selv over det, fordi det sker så tit. Jeg vil ikke lade det påvirke mit liv, men ved ikke hvad jeg skal gøre.
Klassekammeraterne ved ikke noget om at min far drikker og jeg vil ikke fortælle om det til mine venner. Det er for pinligt, selv om jeg har et par gode veninder.
Er meget stresset i skolen, det er også en af de ting, som påvirker mig. Jeg nedgør mig selv rigtig meget, og har ikke megen selvtillid.
Hvad er der galt med mig? Tager jeg det for hårdt, og er jeg for nærtagende? Hvad skal jeg gøre? Er jeg kold og egoistisk?
TUSIND TAK på forhånd!

Svar
Kære Lotte
Mange tak for dit spørgsmål, hvor du ganske godt beskriver, hvordan det kan være at være barn/ung i en familie, hvor en af de voksne har et alkoholproblem.
Det påvirker dig følelsesmæssigt på mange måder, og du kommer i kontakt med at være ked af det, flov, svigtet, ikke stolet på, at prøve at fortrænge noget som du oplever, ikke at blive stolet på, pinlighed og flovhed og måske også vrede.
Jeg hæfter mig ved, at du på trods af alt forsøger at klare dit liv og prøve at finde ud af, hvad der ville være godt for dig og det er en rigtig god evne at have.
Du har ikke fortalt dine klasser kammerater, hvordan det står til i din familie. Det kan også være svært at få fortalt og måske er det bedre, hvis du kan tale om problemerne med en voksen du har tillid til. Det kan være en klasselærer eller en i familien.
Du fortæller, at du har gode veninder og så tænker jeg, om der måske er nogle af dem, du kunne tale mere indgående med om, hvordan det påvirker dig, at din far har et alkoholproblem. Ligesom du har gjort i dit indlæg hertil.
En anden mulighed er at tale med din storebror om, hvordan du har det. Du skriver, at I ikke taler så meget om det. Måske kunne I tale mere sammen om, hvordan I hver især oplever forholdet til jeres forældre. Måske kunne din bror støtte dig, når du er i kontakt med de triste følelser. Måske kunne han fortælle om, hvis han også har oplevet jeres far sige, at det der sker, når han drikker, ikke er sandt.
Du er velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner og mange tanker