Jeg er barn af en alkoholiker
Hej brevkasse
Jeg er 17 år og har lige erkendt at jeg er barn af en alkoholiker.
Så længe jeg kan huske har min far altid nydt et glas rødvin eller to om aftenen, hvilket så er blevet til så mange at han nu drikker hele flasker i smug.
Når han er fuld bliver han ganske ubehagelig at være sammen med. Han tror vi ikke elsker ham, og siger tit at det hele ville være nemmere hvis han ikke var her. Det er super hårdt at høre på, for vi elsker ham jo inderst inde, men han vil ikke elskes, når han har drukket. Alt kommer til at handle om at det er vores andres skyld at han har det svært.
Jeg tør ikke nævne noget om noget, da alt jeg siger kan lyde fjendtligt i hans hoved og alt bliver omsat til had. Jeg har nogle gange samlet mod til mig og snakket med ham alene, fordi ham og jeg er ret ens på nogle punkter, og vi er (når han ikke er fuld) generelt gode venner.
Det er meget hårdt at hjælpe en der ikke vil hjælpes og især når man kun er 17 år. Jeg er efterhånden blevet ret træt af det, og jeg tager mere og mere afstand til ham, også når han er ædru. Dette resulterer så i at han igen kan spille "I elsker mig ikke kortet”.
Han indrømmede engang til mig at han tit har overvejet at tage sit eget liv.
Min mor er meget træt af det også, og jeg fatter ikke at hun ikke er gået fra ham, men hun ved vel ligeså godt som jeg, at han tager sit eget liv, hvis dette sker.
Lige nu sidder jeg inde på mit værelse og er bange og ked.
Ved ikke hvordan jeg skal komme igennem det?

Svar
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Og selvom jeg godt kan høre, at det er svært det du er i, så har jeg alligevel brug for at rose dig fordi det lyder som om, du allerede har gjort meget af det jeg ville anbefale.
Men du oplever ikke, at det hjælper.
Og det efterlader en i en form for magtesløshed ... er min fornemmelse?
Aller først skal du vide, at det ikke er din skyld at din far drikker og har det svært. Og det er ikke dig, der skal få din far til at holde op med at drikke. Han skal have hjælp af professionelle behandlere.
Det bedste du kan gøre for din far og dig selv, er at du selv får hjælp og støtte til at få det godt.
Heldigvis er der en masse steder rundt i landet, hvor du kan få hjælp – gratis hjælp, af andre der forstår din situation og som vil lytte til dig.
Hvem har du ellers at snakke med om det her?
Det er så vigtigt at kunne tale om de svære tanker og følelser. Mange unge fortæller, at da de fik talt med anden om oplevelserne derhjemme, var det som om de blev 10 kg. lettere og kunne smile igen.
Håber du har lyst til at skrive igen også hvis der er noget jeg har fået formuleret, så det er svært at forstå.
Kærlig hilsen