Er der andre unge med samme problem?
Hej, jeg er 20 år gammel. Jeg drikker i hvert fald min 1-2 øl om dagen. Selvom jeg til fyraften fra arbejde har lyst til en øl, venter jeg stadig til en kl. 19-20 om aften. Nogle gange drikker jeg en sixpack. Sover bedre på den måde. Er der andre med samme problem i min aldersgruppe? Føler mig ret ung.

Svar
Tak for dit brev og dit meget relevante spørgsmål.
For det første - du er ung, men absolut ikke den eneste med denne udfordring. Du stiller et super relevant spørgsmål og beskriver din situation rigtig fint. Det du skal tænke over og mærke efter, er hvad du bruger alkoholen til? Er det noget med bedre at kunne slappe af efter en travl dag, - du siger du bruger det til at kunne sove bedre. Men er der andre måde, du kunne indfri den effekt på?
Jeg vil foreslå, at du prøver at overveje, hvordan du bedre kan gøre dig naturligt træt på andre måder og finde en ro i dig selv. Det handler om at finde et alternativ til alkoholen. Det kan være motion, høre musik, læse, mindfulness/meditation, lave noget praktisk, være sammen med venner eller familie. I det hele taget ting, der kan give samme eller næsten det samme resultat, som alkohol gør.
Du har også den mulighed for at ringe herind anonymt på telefon 80 200 500 - hvor vi sammen kan drøfte din udfordring.
Alternativt, kan du få nogle samtaler i dit lokale rusmiddelcenter, eller de vil kunne henvise dig til nogle unge-tilbud i nærheden af dig omkring hvordan du bedre kan håndtere dit alkoholforbrug så det ikke stiger og hvad du kan sætte i stedet for. Det er helt gratis og du ringer bare til dem i deres åbningstid. Se behandlingssteder på vores kort.
Jeg håber, det har givet lidt inspiration til næste skridt. Held og lykke derude.
Med venlig hilsen,
Rådgiverne