Blackouts til fester
Hej, jeg er en pige på 18 år, der går i 2.g på gymnasiet. Mit forhold til alkohol har udviklet sig meget gennem det sidste år. Jeg begyndte at drikke mange genstande til fester, hvilket har resulteret i, at jeg har fået blackouts omkring hver 2. uge til fester. Det er meget ubehageligt hver gang. Jeg er vågnet op, og har hørt ting jeg har sagt, men som jeg ikke har ment. Ting jeg har gjort, som jeg ikke har haft lyst til, og drenge jeg har kysset, som jeg ikke har haft lyst til at kysse. Hver morgen vågner jeg og tænker ”jeg drikker aldrig alkohol igen i mit liv”, men det sker alligevel altid.
Jeg synes det er skamfuldt, flovt og pinligt, at jeg ikke kan styre, hvor meget jeg drikker. Alle mine venner har ingen problemer. Jeg er så sur på mig selv og forstår ikke, hvorfor jeg ikke kan begrænse mig, når jeg er til fest.
Det værste er den person, jeg bliver, når jeg er fuld. Jeg bliver utrolig kærlig, hvilket gør at jeg lægger an på folk og kysser med alle mulige. Det skræmmer mig, at jeg ikke kan kontrollere, hvad jeg gør ved min krop, og det er jo fuldstændig min egen skyld. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg bliver ved med at sige til mig selv, at det aldrig skal ske igen, og så sker det. Hvorfor drikker jeg så meget? Skal jeg bare droppe alkohol fuldstændig?

Svar
Hej, mange tak for dit brev. Du har nogle meget fine og præcise beskrivelser af et problem, som er meget vigtigt, at du deler her: Dit forhold til alkohol, blackouts, hukommelsestab, kontroltab og en ændret adfærd, når du er fuld. Og at du oplever, at du bliver mere fuld end dine kammerater. Du nævner, at du skammer dig over dig selv og får skyldfølelse over, hvad du kommer til at udsætte dig selv for. Det lyder ikke særlig rart for dig.
Du afslutter med at spørge, hvorfor du drikker så meget og om du skal holde helt op med at drikke.  Først og fremmest, hvor er det godt du spørger os til råds.
Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål her:
At du bliver mere fuld end dine kammerater, kan skyldes individuelle fysiologiske forskelle. Nogle mennesker tåler alkohol dårligere end andre. Lige som at nogle mennesker ikke tåler bestemte fødevarer. At du får blackouts og hukommelsestab er et klart tegn på, at du har fået mere alkohol end du kan tåle. Og blackouts med hukommelsestab er et vigtigt advarselssignal om, at din hjerne er voldsomt påvirket. Det kan være farligt, fordi man kan komme i situationer, hvor man ikke kan passe på sig selv. Det er også det, du beskriver at du oplever, når du gør ting med andre, som du ellers ikke ville have gjort.
Der er nok mange grunde til at du drikker; alkoholkulturen i samfundet og dér hvor du fester er af stor betydning for unge. Det kan også påvirke, at alkohol er så nemt at få fat i. Og jo mere alkohol du drikker til en fest, desto mere svækkes din evne til at tage fornuftige beslutninger. Så det bliver en ”ond cirkel” i situationer med fest og alkohol.
Det gode er, at du er opmærksom på, at du har et problem med alkohol og det lyder til, at du gerne vil ændre på din måde at drikke på. Det kræver noget planlægning og viljestyrke.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man maksimalt drikker 4 genstande på en aften. (hvad der svarer til 4 almindelige øl) Næste gang du skal til fest kan du beslutte dig for at holde dig til 4 genstande og se om det hjælper. Vi vil også anbefale, at man altid husker at drikke vand og sodavand mellem hver genstand. Din egen tanke om at holde helt op med alkohol er jo også værd at overveje; måske kan du lave et forsøg med at gå til en fest uden at drikke og se, hvordan det går i en periode.
Hvad du end gør, vil vi meget gerne høre fra dig igen med dine erfaringer.
Du er meget velkommen til at kontakte os igen, enten gennem brevkassen, vores chat, eller du kan ringe til vores telefonlinje på nummer 80 200 500. Vi ønsker dig alt godt.
Kærlig hilsen,
Rådgiverne