Her finder du redskaber, du som alkoholbehandler eller anden alkoholfaglig aktør, kan bruge i alkoholbehandlingen. Redskaberne er af Alkopedia.dks redaktion bedømt, som eksempler på god praksis. Anvendelse af redskaberne fratager ikke brugere for eget ansvar for udførelsen af behandlingsindsatsen.
Spørg ind til borgerens alkoholvaner i helbredssamtaler. Sådan lyder en af anbefalingerne til sundhedspersonalet i kommunerne i Sundhedsstyrelsens nye materiale. Materialet indeholder anbefalinger og konkrete værktøjer til, hvordan sundhedspersonalet kan opspore borgere med behov for alkoholbehandling tidligere.
For borgere med alkoholproblemer kan det at blive spurgt om alkoholvaner være starten på en forandring. Det kan være hos den almen praktiserende læge, på hospitaler eller jobcenteret. Personalet i social- og sundhedssektoren kan bruge AUDIT til at identificere borgere med alkoholproblemer.
Manualen forklarer hvordan du, som arbejder med behandling af unge med misbrugsproblemer, anvender MOVE. MOVE er mere effektiv end den gængse kommunale rusmiddelbehandling, fordi MOVE fastholder de unge i behandling, og gør en højere andel stoffri.
Langt flere skal have adgang til rådgivning om alkoholforbrug og alkoholproblemer. Derfor er Sundhedsstyrelsen og Alkohol & Samfund gået sammen om at oprette Alkolinjen. Alkolinjen er en telefonrådgivning, hvor både borgere med alkoholproblemer og pårørende anonymt kan få hjælp.
Mennesker med alkoholproblemer og en antisocial personlighedsforstyrrelse, har større risiko for at droppe behandlingen. Ro På er et værktøj, der hjælper misbrugsbehandlere til at fastholde disse mennesker i behandlingen og øge effekten af behandlingen.
Eksempel på et SAWS skema. SAWS scoreskema bruges af patienten til at notere graden af abstinenssymptomer med henblik på at bestemme behovet for abstinensmedicin.
Behandlere kan bruge UngMap til at udrede unges trivselsproblemer, herunder problemer med rusmidler. Værktøjet er udarbejdet af Center for Rusmiddelforskning og målrettet unge i alderen 15 til 25 år.