Redskaber til tidlig opsporing af borgere med behov for alkoholbehandling
Baggrund
I 2018 var kun 15 procent af alle borgere med behov for alkoholbehandling i et behandlingsforløb. Det viser, at der er behov for et øget fokus på at opspore borgere med behov for alkoholbehandling – tidligt. I Sundhedsstyrelsens nye materiale er der konkrete værktøjer til, hvordan kommunerne kan gribe opgaven an.
Anbefalingerne i praksis
Sundhedspersonale bør inddrage alkohol i alle helbredssamtaler for at opfange flere borgere med et bekymrende alkoholforbrug. Nogle synes det kan være ubehageligt at tage samtalen om alkohol med en borger, der måske har et alkoholproblem. Det kan skabe en barriere for samtalen og muligheden for at hjælpe disse borgere. Når alle borgere systematisk spørges ind til deres alkoholforbrug, vil samtalen om alkoholvaner komme naturlig og mindre anmassende.
Samtalen om alkohol bør indgå i en generel samtale om livsstil og helbred, og følge Very Brief Advice-metoden (Læs mere om Very Brief Advice-metoden) som består af nedenstående elementer:
I rapporten anbefaler Sundhedsstyrelsen tre forskellige samtaleformer, som alle bygger på ovenstående principper. Principperne bag disse tre samtaletyper er sammenfattet i nedenstående tabel:
Den korte samtale | Screenings-samtalen | Den korte rådgivende samtale | |
---|---|---|---|
Trin 1: | Sundhedspersonalet spørger ind til borgerens alkoholforbrug og generelle sundhedstilstand |
Screening via. udfyldelse af AUDIT - en alkoholtest udviklet af WHO |
Alkoholforbrug kortlægges vha. enten en kort samtale eller en AUDIT. |
Trin 2: | Hvis borgeren har et alkoholproblem som giver anledning til bekymring, kan sundhedspersonalet rådgive om, hvordan støtte gør det nemmere at nedsætte alkoholforbruget. |
Borgerens alkoholforbrug vurderes ud fra AUDIT score. Hvis scoren giver anledning til bekymring oplyses, hvordan støtte gør det nemmere at nedsætte forbruget. |
Hvis borgeren er interesseret, kan sundhedspersonalet rådgive om alkohols skadelige virkning, og gevinster ved at sænke forbruget. Samtidig bør der rådgives om, hvordan alkoholforbrug nemmere nedsættes ved støtte. |
Trin 3: | Henvis borgeren til relevant tilbud, hvis borgeren ønsker og har behov for det | Henvis borgeren til relevant tilbud, hvis borgeren ønsker og har behov for det | Henvis borgeren til relevant tilbud, hvis borgeren ønsker og har behov for det |
Varighed: | 2 - 3 minutter | 5 - 10 minutter | 5 - 10 minutter |
Fordele | Her er fokus på en større sundhedsmæssig kontekst. | AUDIT giver et objektivt afsæt til videre samtale om borgerens alkoholforbrug og henvisningsbehov | Her bliver rådgivningen også en aktiv del af samtalen. |
Vil du gerne have VBA-kortet ud i din kommune?
Alkohol & Samfund har i samarbejde med Region Hovedstaden og Regionernes Forebyggelses Laboratorium udviklet et kort til lommen. Selvom lommekortet er udviklet til hospitaler, kan det også bruges af kommunens sundhedskonsulenter. VBA-kortet giver enkle bud på, hvad du skal spørge ind til og hvilke muligheder, der er for at hjælpe borgeren videre.
Hvis du gerne vil have lommekortet ud i din kommune med jeres logo på, så send en forespørgsel til ayb@alkohologsamfund.dk