Ulovlig markedsføring

Stop ulovlig alkoholmarkedsføring til mindreårige

Politikoplæg
Alkohol & Samfund mener, at diskoteker, barer og alkoholproducenter slipper alt for billigt, når de overtræder markedsføringsloven og reklamerer med alkohol til unge under 18 år. Derfor anbefaler vi blandt andet, at Forbrugerombudsmanden får mulighed for at udstede bøder, og at Alkoholreklamenævnet opsøger ulovlig annoncering.

Vandpistoler fyldt med tequila til sidste skoledag, en flaske vodka til spotpris for at fejre læseferien og en ølstafet, hvor man gerne må stikke fingeren i halsen på sine holdkammerater, så der bliver plads til flere øl. Det er blot et lille udpluk af det, danske diskoteker tilbyder, når de reklamerer ulovligt til unge ned til 16 år.

Alkohol & Samfund dokumenterer jævnligt danske diskotekers markedsføring af fester til unge under 18 år, hvilket er ulovligt ifølge markedsføringsloven. Den seneste undersøgelse fra 2017 viste, at over halvdelen af diskotekerne overtræder love og regler på området med deres markedsføring. Alkohol & Samfund anmeldte 15 diskoteker til Forbrugerombudsmanden som følge af fundene i rapporten. 

Eksemplerne i både denne og tidligere rapporter viser, at diskoteker og alkoholproducenter med deres markedsføring er med til at skabe et massivt drikkepres på unge under 18 år.

Ingen mærkbare konsekvenser når diskoteker bryder loven

Når et diskotek eller en alkoholproducent overtræder regler og lovgivning om markedsføring af alkohol til børn og unge, kan det indklages til to instanser: Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet. Sidstnævnte driver alkohol- og restaurationsbranchen for at holde branchens markedsføring inden for lovgivningens rammer.

Forbrugerombudsmandens sanktionsmuligheder er en indskærpelse af reglerne eller politianmeldelse, mens Alkoholreklamenævnets sanktionsmulighed er at udtale en kritik, som i særligt grove og gentagne tilfælde vil blive offentliggjort gennem en pressemeddelelse.

I 2016 har Alkoholreklamenævnet behandlet seks sager. Siden 2004 har Forbrugerombudsmanden behandlet seks sager om markedsføring af alkohol til børn og unge. To af dem er endt med politianmeldelser. Alkoholreklamenævnet har siden 2014 kun taget en enkelt sag op af egen drift – de øvrige sager kommer fra borgere eller organisationer.

Alkohol & Samfund anbefaler:

  • Regeringen bør tage ansvar for, at markedsføringsloven håndhæves, og at overtrædelser bliver sanktioneret med bøder af en størrelse, der både står mål med forseelsen og kan virke præventivt.

  • Forbrugerombudsmanden bør have mulighed for at udstede administrative bødeforlæg. Det kræver, at domstolene har udstedt et tilstrækkeligt antal bøder – og det kræver, at der bliver behandlet mange flere sager, end der gør i dag.
  • Det antal klager, som Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet behandler, står slet ikke mål med alle de overtrædelser, som diskotekerne begår dagligt.
  • I dag sidder Alkoholreklamenævnet og venter på, at de får anmeldelser ind på bordet, og det er utilstrækkeligt. Hvis nævnet skal være det relevante redskab mod brud på markedsføringsloven, som Sundhedsministeriet og Erhvervsministeriet ønskede, da de nedsatte nævnet for 20 år siden, bør det påtage sig at opsøge ulovlig annoncering
  • Alkoholreklamenævnet bør sammensættes mere balanceret, end det er i dag, hvor det i praksis er alkoholbranchen selv der fylder mest.