Høringssvar om udmøntning af dele af forebyggelsesplanen

Høringssvar
Høringssvar: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)

Alkohol & Samfund takker for det fremsendte høringsmateriale. Det er et område, som vi har arbejdet på i flere år, og vil derfor gerne bidrage til, at kontrolindsatserne bliver succesfuldt implementeret.

Generelle kommentarer

Alkohol & Samfund bakker op om lovforslaget

Alkohol & Samfund bakker op om skærpet kontrol med salg af alkohol. Herunder:

  • Beføjelser til Sikkerhedsstyrelsen om at anvende en testordning de kommende 2 år med unge kontrolkøbere
  • Effektiv aldersverificering på online salgssteder

Alkohol & Samfunds input til evaluering

Alkohol & Samfund bidrager gerne med faglig sparring til planlægning og evaluering af kontrolkøbsordningen. Herunder på fx metode, opmærksomheds punkter og målkriterier.

Alkohol & Samfunds opfordrer til, at alle kunder der ligner en under 25 år spørges om ID

Det er vigtigt at sikre effektiv håndhævelse af aldersgrænserne for salg af alkohol, da det kan være med til at sikre forebyggende rammer for børn og unge.

Da vi tidligere har kunnet påvise væsentlige overtrædelser i håndhævelsen for salg af alkohol, vil Alkohol & Samfund opfordre til, at der i lovgivningen tilføjes, at alle kunder, der ligner en person under 25 år, som køber alkohol, skal spørges om ID.

Det vil imødekomme og hjælpe medarbejderne i detailhandlen til at understøtte en mere positiv ID-kultur. Det normaliserer, at kunder bliver spurgt om ID og kan ændre kulturen om ID i butikkerne. Derudover bør man opfordre til, at butikkerne skilter med, at de spørger alle kunder, der ligner en person under 25 år om ID ved salg af varer, der har en aldersgrænse. I New Zealand er det ID-praksis, at alle, der ligner en person under 25 år, bliver spurgt om ID[i].

Kommentarer vedrørende online salg

Alkohol & Samfund foreslår, at online forhandlere af aldersbegrænsede varer, herunder alkohol, skal registrere sig hos Sikkerhedsstyrelsen, da der derved kan sikres god kontrol og håndhævelse. Det vil styrke Sikkerhedsstyrelsens kontrol af online aldersverificering.

Ændret ID-kultur kræver uddannelse og oplysning

Alkohol & Samfund opfordrer til, at der bliver afsat midler og ressourcer til at støtte detailhandlen i arbejdet med at ændre ID-kulturen. Herunder uddannelse til kassemedarbejdere, oplysningskampagner og rådgivning for at sikre en øget håndhævelse af lovgivningen.

Specifikke kommentarer

Kommentar vedr. 3. Konsekvenser for FN’s verdensmål, s 20.

Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at alkohol påvirker 14 ud af de 17 verdensmål. Så der er større potentiale i at forebygge alkoholforbrug end anvist i afsnit “3. Konsekvenser for FN’s verdensmål”. I kan orientere jer yderligere i, hvordan alkohol påvirker FN’s verdensmålene i Movendi Internationals rapport her.

Til nr. 2, s 58-60

Ang. Alderskontrolsystem.

Alkohol & Samfund mener det er særligt vigtigt, at det sikres, at der fortsat ikke forekommer “huller” i lovgivningen, der gør det muligt for erhvervsdrivende at sælge alkohol til mindreårige. Da det er forhandlerens ansvar at have et alderskontrolsystem, der effektivt kan verificere køberes alder i forbindelse med et salg, er det vigtigt, at Sikkerhedsstyrelsen fortsat kontrollerer, at aldersverificering er effektiv på samtlige online salgssteder.

Leveringstjenester

Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at der i forbindelse med onlinesalg findes en række leveringstjenester, der bliver mellemled mellem erhvervsdrivende og forbruger. Derfor bør det yderligere specificeres, at leveringstjenester ligeledes er underlagt krav om et effektivt alderskontrolsystem fx Wolt, Foodora, JustEat, Gorilla, mv.

Til nr. 3, s. 60-63

Ang. Alderskontrolsystem.

Alkohol & Samfund mener, det er særligt vigtigt, at det sikres, at der fortsat ikke forekommer “huller” i lovgivningen, der gør det muligt for erhvervsdrivende at sælge alkohol til mindreårige. Da det er forhandlerens ansvar at have et alderskontrolsystem, der effektivt kan verificere køberes alder i forbindelse med et salg, er det vigtigt at Sikkerhedsstyrelsen fortsat driver kontrol med, at aldersverificering er effektiv på samtlige online salgssteder.

Levering af alkohol

Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at der i forbindelse med onlinesalg findes en række leveringstjenester, der bliver mellemled mellem erhvervsdrivende og forbruger. Derfor bør det yderligere specificeres, at leveringstjenester ligeledes er underlagt krav om et effektivt alderskontrolsystem fx Wolt, Foodora, JustEat, Gorilla, mv.

Til nr. 8, s. 65

Beføjelser om Sikkerhedsstyrelsens kontrol med unge kontrolkøbere

Alkohol & Samfund bakker op om beføjelserne omkring at anvende unge kontrolkøbere.

Erfaringer fra Norge og Schweiz

I Norge har mystery shopping medvirket til, at ulovligt salg af alkohol er faldet fra 40 % i 2007 til 18,5 % i 2019[ii]. Den norske aldersgrænse for køb af alkohol er 18 år og for køb af stærk spiritus (alkoholvolumenprocent på over 22) er aldersgrænsen 20 år. I Norge er det kommunerne, der har myndighed og pligt til at kontrollere lokalt, at aldersgrænserne bliver overholdt. I perioden 2007 til 2019 har den norske ungdomsorganisation, Juvente, gennemført årlige mystery shopping-kontroller af butikkers salg af alkohol til 12 til 17-årige. Resultaterne fra testkøbene offentliggøres i en årlig rapport, hvor købsraten fremgår fordelt på butikskæde og kommune. Herigennem kan butikker og kommuner konkurrere om, hvem der er bedst til at overholde loven om salg af alkohol til mindreårige. Salget af alkohol til unge under aldersgrænserne er altså mere end halveret i løbet af de 12 år, som Juvente har gennemført mystery shoppingen.

I Schweiz har vedvarende mystery shopping ændret ID-kulturen. Aldersgrænserne for salg af alkohol ligner de nuværende danske med 16 år for salg af øl og vin, samt 18 år for salg af spiritus. Da de første mystery shoppere forsøgte at købe alkohol i 2000, blev de kun spurgt om ID i 3,5 % af købsforsøgene [iii]. I 2019 blev mystery shoppere bedt om at vise billede-ID i 80 % af købsforsøgene [iv]. I Schweiz er mystery shopping indskrevet i loven og opgaven ligger hos den Schweiziske Føderale Toldadministration. Mystery shoppingen bliver varetaget af både private institutioner og myndighederne efter en procedure, der svarer til den, Alkohol & Samfund anvender. Konsekvenserne for butikkerne ved ulovligt salg er uddannelse, rådgivning og i værste fald involvering af myndighederne med henblik på strafferetlig sanktion. Butikker, der ikke sælger alkohol til mindreårige, modtager et brev med tak og ros for at overholde loven.

 

Erfaringer fra Danmark

Alkohol & Samfund har tidligere dokumenteret gentagende overtrædelser for salg af alkohol både ved kiosker, tankstationer og i detailhandlen. Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at der på baggrund af tidligere undersøgelser er belæg og rimelig grund for en mistanke om, at samtlige detailhandler, kiosker og tankstationer foretager strafbare overtrædelser, idet vi ved gentagne forsøg kan påvise overtrædelser. Det må derfor konstateres, at regelefterlevelsen generelt er lav på tværs af detailhandlen -supermarkedskæder, kiosker og tankstationer. Vores rapport fra 2021 viser, at ved stikprøver blev der solgt alkohol ulovligt i gennemsnit 75 % af tilfældene. Og i perioden fra 2017-2020 blev der solgt alkohol til unge kontrol købere i 64% af tilfældene.[v]

I loven angives at “Den foreslåede kontrol vil alene kunne gennemføres i tilfælde, hvor Sikkerhedsstyrelsen forud for kontrollen ikke med rimelig grund har en mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare overtrædelser. Med rimelig grund skal forstås i overensstemmelse med § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. I tilfælde, hvor Sikkerhedsstyrelsen med rimelig grund mistænker, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser, vil tvangsindgreb m.v. alene kunne gennemføres efter reglerne i retsplejeloven.

Brugen af unge kontrolkøbere vil – som resten af Sikkerhedsstyrelsens kontrol – skulle ske ud fra en risikobaseret tilgang med særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav.” s. 66

Alkohol & Samfund er bekymret for, hvordan Sikkerhedsstyrelsen kan håndtere tilfælde, hvor der er en begrundet mistanke, da vi ved, at styrelsens tidligere observationsmetode ikke har været effektiv. Det kan reelt betyde, at butikker med en rimelig begrundet mistanke er beskyttet over for metoden med unge kontrolkøbere og derved undgår at få besøg og bødestraf. Vi opfordrer derfor Sikkerhedsstyrelsen til at føre protokol med antallet at butikker, hvor der er begrundet mistanke til evaluering af testperioden.

Ang. Metoden med kontrolkøbere

Desuden fremgår det, at tilsynsførende følges med den unge kontrolkøber på en sådan måde, at vedkommende selv kan konstatere lovovertrædelsen ved købet, fx inden for syns- eller høreafstand af transaktionen.

Alkohol & Samfund er i tvivl, om det i praksis kan lade sig gøre. Vil det betyde at der i praksis skal optages lyd eller video til bevismateriale for købsforsøget. Og hvordan vil det i praksis kunne lade sig gøre i små kiosker og tankstationer med få kunder?

Alkohol & Samfund tilbyder gerne rådgivning og udveksling af vores erfaringer med mystery shopping.[vi]

Alkohol & Samfund forventer, at der afsættes ressourcer til at lave en kontrolindsats, der afdækker bredt geografisk i Danmark og på tværs af typer af butikker. Så man sikrer, at kontrollerne har en præventiv effekt.

Ang. Evaluering af ordningen

I udkast til lov nævnes en evaluering, der skal afgøre, om forsøgsordningen skal forlænges, gøres permanent eller ophøre.

Alkohol & Samfund kan heller ikke se, hvornår evaluering skal begynde, evalueringsdesignet opsættes, samt gennemføres. Derfor vil vi gøre opmærksom på følgende:

  • Er der tale om en procesevaluering eller en målopfyldningsevaluering?
  • Hvilke målkriterier/målopfyldelseskriterier er der?
  • Hvad afgør, om kontrolordningen er en succes?
  • Hvor mange kontroller skal gennemføres hvert år?
  • Hvordan fordeles kontroller geografisk i Danmark?
  • Hvordan fordeles kontroller på type salgssted, herunder blandt andet kiosker, supermarkeder og tankstationer?
  • Hvordan måles den præventive effekt af landsdækkende kontrolbesøg?

Alkohol & Samfund tilbyder gerne rådgivning og faglig sparring på evaluering af kontrolordningen. Alkohol & Samfund forventer, at målene bliver ambitiøse og ressourcerne til kontrolindsatsen bliver afstemt de ambitiøse mål.

Alkohol & Samfund opfordrer til, at Sikkerhedsstyrelsen tager kontakt til myndigheder i hhv. Norge og Schweiz for at få inspiration og erfaringsudveksling om fremgangsmåder.

 

[ii] Skjenkekontrollen, 2019. Kontrollrapport 2019. Oslo: Juvente; 2019. s. 1-20. Hentet fra https://om.skjenkekontrollen.no/wp-content/uploads/2020/03/Kontrollrapport-2019-ferdig.pdf

[iii] Europa Kommissionen, 2012. Eyes on Ages A research on alcohol age limit policies in European Member States. Legislation, enforcement and research. Holland: Dutch Institute for Alcohol Policy. s. 51. Hentet fra https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/alcohol/docs/eyes_on_ages_report_en.pdf

[iv] Swiss Customs Administration, 2020. “Test purchases”. Hentet d. 9.12.2020 fra https://www.ezv.admin.ch/ezv/en/home/topics/alcohol/praevention_jugendschutz/praeventionsinstrumente/testkaeufe.htm