Organisationer bag ny kampagne: Stop drukfester, der ender på sygehuset
Drikkepres, underafkøling og ambulanceture. Sådan kan afslutningerne på ungdomsfester i værste fald se ud, hvis man spørger frontpersonalet i en ny kampagnefilm fra Alkohol & Samfund og 20 andre organisationer fra initiativet Drukfri Ungdom.
Filmen kommer i kølvandet på, at Folketinget i sidste uge vedtog, at sundhedsministeren senest i andet halvår af 2021 skal komme med en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug. Fra organisationerne bag Drukfri Ungdom lyder en klar opfordring til, at forebyggelsesplanen skal indeholde en justering af aldersgrænsen for køb af alkohol, så man fremover skal være 18 år for at købe alle slags alkohol.
– Vi er glade for, at Folketinget har anerkendt, at vi har et problem med unges alkoholkultur, som kalder på handling. Danske unges alkoholkultur adskiller sig fra andre europæiske unges, og det gør vores aldersgrænse også. Vi håber med filmen at vise de negative konsekvenser af drukkulturen og gøre opmærksom på, at vi er nødt til at ændre på vores aldersgrænse, hvis vi for alvor vil ændre alkoholkulturen, siger Peter Konow, direktør, Alkohol & Samfund.
Stigende antal unge ender på skadestuen efter druk
I filmen fortæller en overlæge i børnemodtagelsen, en SSP-medarbejder, en ambulancebehandler og en akutlæge om deres oplevelser med unges drukkultur. Blandt andet fortæller børnelægen om en 15-årig dreng, der var så forgiftet af alkohol, at han måtte lægges i respirator. Ambulancebehandleren fortæller om en ung pige, der hverken kunne huske sit navn eller stå på sine ben, som de valgte at tage med i ambulancen, for at forhindre at en fremmed mand, der stod ved siden af hende, tog hende med.
I efteråret viste to undersøgelser, at frontpersonalet fra filmens oplevelser langt fra er enestående. Den ene fra Sundhedsdatastyrelsen viser en stigning i andelen af unge, der kommer i kontakt med hospitalet med alkoholrelaterede skader, men den anden fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at unge, der drikker meget, oftere kommer ud for ulykker eller er indblandet i vold.
Tiden er moden til at fastslå, at alkohol ikke er for børn
I filmen opfordrer organisationerne bag til at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol til 18 år. Det gør de på baggrund af solid viden fra blandt andet Vidensråd for Forebyggelse om, at en af de mest effektive strategier for at nedbringe unges alkoholforbrug er at indføre en ensartet 18-årsaldersgrænse for køb af alkohol.
– En hævet salgsaldersgrænse på 18 år er et veldokumenteret, målrettet værktøj, hvis man ønsker at udskyde debutalderen og gøre op med fuldskabskulturen. Tiden er moden til at påtage sig et større ansvar for børn og unges alkoholforbrug utvetydigt fastslå, at alkohol ikke er for børn, siger Peter Konow.
Filmen er produceret af Robert/Boisen & Like-minded i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og lanceres den 22. april på sociale medier.