Britt og Bjarne Go' morgen danmark

Alkolinjen kimet ned i kampagneugen

Nyhed
Historisk mange danskere ringede til Alkolinjen i uge 40. Det bekræfter et øget behov for at snakke om alkoholvaner og søge hjælp, mener Alkolinjens leder Bjarne Stenger Elholm.
Vidste du, at

Kun hver anden søger hjælp til at komme ud af deres alkoholproblemer. Men faktisk mener 3 ud af 5, at du er modig, hvis du går i alkoholbehandling.

Alkohol & Samfunds befolkningsundersøgelse udført af analysebureauet Epinion

Af: Thomas Chemnitz, journalist

Mange mennesker delte i uge 40 deres historie om, at der findes en vej ud af ens alkoholproblemer. Én af dem var Britt Bang Nielsen, som troede, der ville ske noget frygteligt, hvis hun sagde, hun ”var alkoholiker - at hun ville blive fyret, miste sin søn og skudt ud af samfundet.” Men der skete det modsatte, og hun føler, hun har fået livet tilbage. ”Man skal ikke skamme sig over at drikke – det er en skam ikke at gøre noget ved det”, sagde Britt Bang Danielsen i Go’ morgen Danmark.

De mange, mange historier var medvirkende årsag til, at Alkolinjen fik 1.268 opkald på en uge og sprængte alle rammer for tidligere års kampagner. Dette års kampagne blev gennemført i et samarbejde mellem Alkohol & Samfund og TrygFonden, og der er mange danskere, som ikke kender til behandlingsmulighederne, så formålet var at få flere til at søge hjælp:

- En kæmpe tak til de mange danskere, der har delt deres historie og de mange hundredetusinde flere, som har fulgt med på tv og på sociale medier. Vi har aldrig fået så mange opkald før, heller ikke i en kampagneuge. Almindeligvis får vi hundrede opkald på en uge, men det er utrolig positivt, at danskerne får viden om behandlingstilbud, for de vil gerne snakke om deres alkoholproblemer. Vi kan forhåbentlig bruge opmærksomheden til på sigt at gøre Alkolinjen permanent på linje med Stoplinien for rygere, så vi kan sikre et endnu bedre tilbud, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.

27.000 tog alkoholtesten

På Alkohol & Samfunds hjemmeside har næsten 27.000 danskere taget en alkoholtest i uge 40 og den efterfølgende uge:

- Vi kan se, at kampagnen skaber megen opmærksomhed, men den skal følges op, for den kører i én uge og sætter mange tanker i gang hos folk, som søger råd og vejledning for at ændre alkoholvaner. Ligesom foregående år vil kommunerne formentlig kunne mærke interesse fra flere borgere for at komme i alkoholbehandling, siger Bjarne Stenger Elholm.

TrygFonden har ligesom foregående år støttet alkoholkampagnen i uge 40:

- Det er positivt, at så mange er begyndt at tale om deres alkoholproblemer. En henvendelse til Alkolinjen er et godt første skridt på vejen til behandling og vi håber, at det får flere til at søge videre mod professionelle behandlingsforløb. Med professionel hjælp er der gode muligheder for at få et fornuftigt forhold til alkohol eller helt at holde op med at drikke, så man genvinder kontrollen over sin hverdag, siger Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef i TrygFonden.

Generelt har Alkolinjen oplevet et øget antal henvendelser det seneste år og har netop fået RådgivningDanmarks kvalitetsstempel. Det betyder, at rådgivningen lever op til en række fælles standarder for gratis, sociale rådgivningstilbud.

RådgivningsDanmark diplom
Nyhed
Alkolinjen, som tilbyder gratis og anonym rådgivning på telefon og chat, har fået RådgivningDanmarks kvalitetsstempel. Det betyder, at rådgivningen lever op til en række fælles standarder for gratis, sociale rådgivningstilbud.
Her kan du søge hjælp

Ring til Alkolinjen på 80 200 500. Alkolinjen er en gratis og anonym chat- og telefonrådgivning og siden 2016 fået mere end 16.000 opkald fra både drikkende og pårørende.
Der er åbent på telefoner og chat mandag, tirsdag og fredag 11-17 og onsdag og torsdag 11-15.

Hos Alkolinjen er der ingen bagkant, og en samtale med en af rådgiverne kan være det første skridt væk fra et skadeligt alkoholforbrug. Alkolinjen kan også hjælpe med information om kommunernes behandlingstilbud. 

Kontakt din kommune
Du kan finde information om tilbud til dig der, drikker for meget eller er pårørende på din kommunes hjemmeside, deres telefon eller på vores kort, hvor vi har samlet nummer og hjemmeside på alle tilbud i Danmark