kampagne tv2 studie

Travlhed hos Alkolinjen kan få flere i behandling

Nyhed
Alkoholkampagnen er ovre, men det mærker rådgiverne på Alkolinjen ikke. Her forsætter telefonerne med at ringe, som de gjorde over 1000 gange i uge 40.

Af Anna Yding Berthelsen, Alkohol & Samfund

Selvom kampagnen er slut, fylder alkohol stadig i mange hjem, og derfor bliver telefonerne også ved med at ringe hos Alkolinjen.

Igen i år ringede mange til Alkolinjen i kampagneugen. Vi har besvaret næsten dobbelt så mange opkald som under kampagnen sidste år. Det bekræfter, at mange danskere har alkohol inde på livet, og budskabet, om at alkoholproblemer kan ramme alle, får danskerne til at tage skridtet og søge hjælp, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.

Hver anden bliver henvist til kommunal alkoholbehandling

140.000 danskere er afhængige af alkohol, men kun 17.000 er i behandling hvert år. Derfor er et af målene med kampagnen, at flere bliver bekendt med, at de kan få gratis og anonym hjælp i kommunen.

214 gange har rådgiverne henvist en borger til den kommunale alkoholbehandling. Det er næsten tre gange så mange, som vi henviste under kampagnen sidste år. Men ser vi på statistikken fra januar til september i år, har vi henvist 1.072 til hjælp i den kommunale alkoholbehandling. Og vi håber, de mange opkald og henvisninger kommer til at kunne mærkes hos landets alkoholbehandlinger, fortæller Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.

10.953 er blevet klogere på deres alkoholvaner

Alkolinjen

Alkolinjen oplever generelt et øget antal henvendelser. Det seneste år har der i gennemsnit været 60 til 100 flere opkald om måneden sammenlignet med 2020. Du kan kontakte Alkolinjen gratis og anonymt:

Ring til Alkolinjen 80 200 500
Chat med en rådgiver
SMS ALKOHOL til 1231 og en rådgiver ringer dig op

Tag alkoholtesten 

Download AlkoLog gratis og få overblik over, hvor meget du drikker, og tips til, hvordan du kan skære ned ​​​​​​

Knap 1 ud af 5 danskere, drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger, hvilket betyder, at de har en øget risiko for at blive afhængige. Derfor er et af kampagnens mål, at flere danskere skal blive opmærksomme på deres egne alkoholvaner og om de har et problem.

- Vi kan i hvert fald konstatere, at over 10.000 danskere har taget alkoholtesten, som forhåbentlig har gjort dem klar over, om deres alkoholforbrug er problematisk. Ved at opdage et potentielt alkoholproblem, håber vi, at flere vil handle på det tidligere, så de ikke går med problemet i gennemsnit 11 år, som det er tilfældet i dag, fortæller Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund og fortsætter: 

- Derudover er vores gratis selvhjælpsapp AlkoLog blevet downloadet af 733 brugere i uge 40, hvilket er tre gange så mange downloads som på en normal uge. App’en hjælper danskere, der ønsker at få et overblik over, hvor meget de egentlig drikker, og giver gode råd til at sænke forbruget. Vi håber, at alkoholtesten og app’en har været med til at øge opmærksomheden på ens egne alkoholvaner – og dermed anledning til at handle, hvis alkohol fylder for meget.

Om dataindsamlingen

Under alkoholkampagnen i perioden 2. oktober til 10. oktober modtog Alkolinjen 1023 opkald. Af de opkald er cirka 584 opkald besvaret og 439 ubesvaret. De ubesvarede opkald er blandt andet kommet ude for åbningstid eller hvis alle tre telefonlinjer var optaget. 
Data tager udgangspunkt i data fra 436 af de 584 besvarede opkald. Grunden til, at der ikke er data fra alle opkald skyldes mangel på tid til at udfylde skemaer, fordi så mange ringede.

Alkoholkampagnen uge 40

Alkoholkampagnen fandt sted i uge 40. Her kunne man hele ugen møde danskere, der dele deres stærke historier om alkohol inde på livet i GO' Morgen og GO' Aften Live, i landsdækkende og lokale medier og på de sociale medier. Kampagnen er et samarbejde mellem Alkohol & Samfund og TrygFonden, hvor landets kommuner også hjælper med at bryde tabuet om alkoholproblemer og oplyse om, at der er gratis hjælp at få i kommunerne og hos Alkolinjen.