Odense kommune alkoholkampagne

Alkoholkampagne får flere borgere i behandling

Nyhed
Årets Alkoholkampagne i uge 40 ser ud til at have haft en effekt på at få flere danskere i behandling. Odense Kommune fik flere henvendelser og flere begyndte i behandling.

I oktober måned fik Odense Kommune flere i alkoholbehandling end samme måned i de foregående seks år. Det kan skyldes, at Odense Kommune var en af de mange kommuner, som deltog i Alkoholkampagnen ”Flere end du tror”, som Alkohol & Samfund laver i samarbejde med TrygFonden i uge 40. 

- Alkoholkampagnen gik rigtig godt også i år. Vi var synlige i uge 39 og 40 både via reklamer på busser og på citybannere i gågaden og ved aktiviteter i gadebilledet. Det var en vanvittig god oplevelse. Borgerne tog godt imod os og kampagnens budskab om, at alkoholproblemer kan ramme alle, siger Carina Blomholt, alkoholbehandler, Odense Kommune.

Det er vigtigt at være synlige

- Det er vigtigt for os at synliggøre vores tilbud og oplyse om, at vi er et gratis tilbud, og at man kan være anonym, siger Carina Blomholt og hendes kollega Malene Draabe, projektleder istemmer:

- Vi kunne mærke den tydelige kobling til, at folk havde set omtale af alkoholkampagnen på TV2, så det giver god mening at koble sig lokalt på en national kampagne, siger Malene Draabe.
For at følge antallet af indskrevne i kommunal behandling og følge kampagnens effekt, har Alkohol & Samfund indgået et samarbejde med udvalgte kommuner.

7 ud af 10 fangede budskabet

Kommunerne indsats kombineret med den nationale Alkoholkampagne fra TrygFonden og Alkohol & Samfund gav generelt gode resultater, fortæller Annemette Staal, projektleder på Alkoholkampagnen ”Flere end du tror”:

- I andre kampagner ser man normalt, at omkring 40 procent fanger hovedbudskabet. Denne gang har 73 procent fanget budskabet om, at alle kan blive ramt af alkoholproblemer. I det hele taget er det imponerende, hvordan kampagnen blev spredt ud via kommuner, pressen og sociale medier, siger Annemette Staal.

8 ud af 10 bliver henvist til kommunal alkoholbehandling

Alkolinjen udvidede åbningstiderne og havde 20 gange flere henvendelser end normalt. Og i 8 ud af 10 tilfælde bliver der henvist til et kommunalt tilbud.

40.000 danskere tog alkoholtesten på alkolinjen.dk, kampagnefilmen blev set af 1.2 millioner danskere og 37 opslag - som mange var med til at dele - blev vist til 3 millioner danskere.

Er du nysgerrig på flere af Alkoholkampagnens resultater? Så kan du læse omtalen i Dansk Markedsføring.

Sådan gik det i Alkoholkampagnen
  • Hver femte dansker har set kampagnen.
  • Inden kampagnen mente 63 procent, at alkoholproblemer kan ramme alle, men kampagnen har rykket meget ved denne overbevisning. Efter kampagnen mener nu 70 procent, at alkoholproblemer kan ramme alle.
  • Alkolinjen 80 200 500 havde 20 gange flere opkald end normalt.
  • Cirka 40.000 danskere tog alkoholtesten på alkolinjen.dk i forbindelse med kampagnen.