Vi skal have sikret nationale kvalitetsstandarder i Sundhedsloven

Høringssvar

Til Sundheds- og Ældreministeriet

Alkohol & Samfunds høringssvar vedr. høring over forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.fl. (Bedre styring af offentligt finansieret behandling for alkoholmisbrug…) sagsnr. 2005856

Alkohol & Samfund takker for at blive inddraget i høring over lovforslaget, der dels er en udmøntning af et element af aftale om kommunernes økonomi 2019 og 2020, dels er tilsigtet at bidrage til at løfte kvaliteten i behandling for alkoholproblemer.

Ambitionen om at løfte kvaliteten i behandlingen har Sundheds- og Ældreministeren også adresseret, da ministeren i 2019 bad Sundhedsstyrelsen gennemføre et serviceeftersyn af tilbuddene, der mundede ud i rapporten Sundhedsstyrelsens servicetjek af offentligt finansieret alkoholbehandling, januar 2020. Derfor opfordrer Alkohol & Samfund i høringssvaret ministeren til at inddrage de indsigter og entydige anbefalinger, rapporten allerede nu giver, i det lovforslag, som ministeren vil fremlægge for Folketinget. Det Folketing, der opfordrede ministeren til at gennemføre servicetjekket.  

Kommentarer til afsnit og paragraffer i høringsudkastet til lovforslag

Ad §141 samt i Overskriften Kap. 40  - og bemærkning 1 side 44 med videre

Vi foreslår, at ministeren udskrifter ordet ”alkoholmisbrug” med ”alkoholproblemer” i lovtekst og vejledning. Det underbygger og gør det tydeligt for borgerne og behandlende enhed, at behandling er rettet mod at afhjælpe problemer hos borgere med et storforbrug – særligt i form af et skadeligt eller afhængigt alkoholforbrug jævnfør Sundhedsstyrelsens definitioner på side 5 i Forebyggelsespakke Alkohol, 2018. Dette vil også dække genstanden for behandlingen, som ministeriet beskriver det i høringsmaterialets bemærkninger side 43.

Ministerens tydeliggørelse af de tilstande, der er omfattet loven i bemærkningerne side 43, synes vi er en vigtig tydeliggørelse af tilstande, hvor borgeren har ret til behandling – og hvor hjemkommunen har forsyningspligt. Det anerkender vi som en vigtig forbedring.

Vi foreslår i forlængelse heraf, at ministeren i bemærkningerne til lovforslaget opfølgende definerer, at alkoholbehandling skal rette sig mod at ”afhjælpe eller helbrede de fysiske, psykiske og sociale problemer, som alkoholforbruget medfører”.

Vi anser en sådan eksplicit målsætning som en væsentlig tilkendegivelse af, at personalet, der indgår i behandlingen, bør besidde socialfaglige og sundhedsfaglige kompetencer, hvilket ikke er tilfældet i alle tilbud i dag jf. serviceeftersynets rapport kapitel 4.

Ad §141 stk. 4: Det fremgår af bemærkningerne, at ministeren ikke har intentioner om en indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.

I forlængelse af servicetjekket mener Alkohol & Samfund, at det vil understøtte lovforslagets formål om at styrke sammenhængen mellem pris og kvalitet i behandlingstilbuddene, hvis ministeren indfører:

  1. en specificering af, at det både er en socialfaglig, og misbrugsfaglig ”aktuelt bedste faglige viden om metoder og indsatser”, der skal indgå i godkendelsen.
  2. at socialtilsynet skal inddrage misbrugsfagligt personale i godkendelsen.
  3. nationale kvalitetsstandarder jf. servicetjekkets anbefalinger s. 4.
    ”Nationale kvalitetsstandarder kan ligeledes være en ramme, der er med til at strukturere og systematisere tilsynsarbejdet samt tydeliggøre for tilbuddene, hvilke kvalitetsparametre de skal leve op til for at kunne tilbyde alkoholbehandling i Danmark - offentligt finansieret eller ej.”

Ad § 141,stk. 6: Ministeren foreslår krav om, at et behandlingssted skal være godkendt af to kommuner for at være omfattet af borgernes adgang til uvisiteret ambulant behandling.

Hensigten med denne bestemmelse er jf. bemærkningerne s. 48, at dette ”alt andet lige vil skabe sikkerhed for behandling af god kvalitet”.

Hvad denne forudsætning bygger på, er helt ubeskrevet. Alkohol & Samfund er imidlertid bekendt med, at tilbud, der i dag er godkendt af to kommuner, ikke har et rimeligt forhold mellem pris og kvalitet efter en lang række andre kommuners opfattelse.

Alkohol & Samfund anser derfor initiativet som utilstrækkeligt til at sikre borgerne kvalitet i behandlingen og tredjepart – en given kommune -  sikkerhed for værdi for pengene.

Vi opfordrer ministeren til at følge anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens servicetjek s. 4:

Forpligtigende nationale kvalitetsstandarder for alle behandlingssteder, både offentlige og private, kan bidrage til at øge kvalitetsniveauet og patientsikkerheden. Nationale kvalitetsstandarder, som alle, der ønsker at tilbyde alkoholbehandling, skal følge, kan øge sandsynligheden for, at den behandling, som patienten får, er evidensbaseret og kvalitetssikret. For at øge gennemsigtigheden, særligt for den drikkende og pårørende, bør behandlingsstederne gøre deres egen kvalitetsstandard offentligt tilgængeligt.

Derudover vil det styrke sammenhængen for patienternes behandling, når hospitaler og almen praksis får tydeligere og bedre indsigt i, hvilke muligheder de respektive behandlingssteder – kommunale og private - stiller til rådighed for patienterne med alkoholproblemer.

Ad § 141,stk.12 Forslaget om, at ministeren fastsætter definitioner af ambulant, dag- og døgnbehandling, bakker Alkohol & Samfund op om.

Det vil give både borgerne, hospitaler og almen praksis og samarbejdspartnerne i det øvrige sundhedsvæsen tydeligere og bedre indsigt i, hvilke muligheder kommunerne stiller til rådighed for patienterne.

Af bemærkningen under 2.1.3.2. side 26 fremgår, at ministeren vil anvende definitionerne i NAB-registret som udgangspunkt for at beskrive intensitetsniveauer ved ambulant, dag- og døgnbehandling. Alkohol & Samfund er enig i, at denne rammefastsættelse kan bidrage væsentligt til at løfte kvaliteten og kvalitetsudviklingen i den ambulante indsats i både private og kommunale tilbud. Vi opfordrer ministeren til at inddrage sagkyndige i alkoholbehandlingen i arbejdet med at definere niveauerne i lighed med arbejdet om nationale kliniske retningslinjer for alkoholbehandling og stiller vores eksperter til rådighed.

Udover kommentarerne til den foreliggende tekst, opfordrer Alkohol & Samfund sundheds- og ældreministeren til at tilføje to initiativer, der vil styrke tilgængeligheden, leveringssikkerheden og kvaliteten af det offentlige og private samarbejde om behandling for alkoholproblemer. .

  1. Telemedicin

Alkohol & Samfund opfordrer til, at ministeren bemyndiges til at definere præmisser for, hvordan behandlingsstederne kan levere behandling via fx videolink og andre telemedicinske metoder i stedet for eller som supplement til behandling ved fremmøde. Behandlingsformen har mange fortrin og kan øge behandlingssøgning, compliance og effekt af behandlingen. Desuden er der i en tid med Corona behov for, at videolink-behandling udvides, således særligt sårbare og udsatte mennesker – blandt andet som følge af alkoholforbruget - ikke behøver at udsætte sig for smitterisiko for at få behandling, ligesom telemedicin kan afhjælpe indskrænkninger i behandlingsstedernes tilbud i fremmødebehandlingen.

  1. Pårørendes adgang til rådgivning og behandling

Succesfuld behandling af alkoholproblemer kræver en indsats fra familie eller andre pårørende til den drikkende[i]. Det vil derfor bidrage til compliance og reduktion af hele familiens problemer, at ministeren giver pårørende adgang til rådgivning og nødvendig behandling i forbindelse med behandling af en drikkende.

Sammenfattende finder Alkohol & Samfund, at lovforslaget er et godt skridt i retning af at styrke gennemsigtigheden af sammenhæng mellem pris og kvalitet. Klarhed om kvaliteten – indholdet - af behandlingen er dog ikke tilstrækkeligt sikret ved den foreliggende tekst, hvilket ministeren kan imødegå ved at inddrage anbefalingerne fra ministerens eget serviceeftersyn.

Venlig hilsen

Peter Konow
Direktør