Sådan fik flere familier alkoholrådgivning
Med støtte fra TrygFonden har de to kommuner Lolland og Guldborgsund gennemført en kommunikationskampagne, som har fået flere familier med alkoholproblemer til at søge rådgivning.
De positive resultater er, at langt flere børn trives, forældre er i mindre risiko for stress eller depression, og andelen af voksne med et ikke-bekymrende alkoholforbrug er øget fra 17 procent ved opstart til 57 procent ved afslutning.
Familier skal søge hjælp tidligere
- Formålet med kampagnen var primært at få flere familier til at søge hjælp til et alkoholproblem tidligt. Budskabet var ring eller skriv til os, også hvis du er i tvivl, om der er et problem. Det er lykkedes. Mange er blevet opmærksomme på vores rådgivningstilbud til hele familien. Ofte tænker folk, at rådgivning ikke er noget for dem. Men den opfattelse har vi nedbrudt for flere og i kampagneperioden har vi næsten fordoblet antallet af familier, der har søgt rådgivning. Resultatet betyder, at vi forsat vil prioritere en kommunikationsindsats for tidligt at opspore familier, hvor alkohol fylder, siger Gitte Aagaard, projektleder.
Indsatsen med tidlig opsporing og familieorienteret alkoholrådgivning har fået midler fra de to kommunalbestyrelser til at fortsætte efter projektets udløb.
Opfordring til kommuner
Projektet har især handlet om at udvikle materialer og kommunikere de steder, hvor borgerne kommer. Det har både været annoncer i avisen, materialer på biblioteker og borgerservice men også på sociale medier som Facebook:
- Det der virker bedst, ser ud til at være sociale medier, hvor vi har delt mange varierede budskaber blandt andet med tegneserier. Helt lavpraktisk vil min opfordring til andre kommuner være, at man skal sikre konkret information på hjemmesiden til borgerne og ikke kun kontaktoplysninger til rusmiddelcenteret. Der skal også være information om, hvad der bogstaveligt talt sker, når man ringer op, hvem man møder og hvad der bliver sat i gang. Alternativt oplever folk, at rådgivningen er en form for ’sort boks’ og barrieren til at kontakt til noget nyt og ukendt kan være høj, siger Gitte Aagaard.
Garageøl og tegneserier
Alt kan ikke overføres til andre kommuner, det lokale islæt har været en styrke ved indsatsen, fortæller Gitte Aagaard:
- I landområder er der et fænomen med for eksempel garageøl, som tætbefolkede byer formodentlig ikke kan identificere sig med. Vi har målrettet budskaber og grafik til lokale forhold og kulturer og har for eksempel lavet en tegneserie om netop ’garageøl’ som billede på et sted, hvor man indtager alkohol i fred og ro. Tegneserien er samtidig udviklet af en lokal tegner, mange kender til.
Vil du vide mere? Gitte Aagaard holder oplæg om deres erfaringer på Den Nationale Alkoholkonference 2021.