Erfaringer fra Overkanten: Vigtig forebyggelse
Tine Lunding Bergenhagen, enhedsleder for Novavi i Lyngby og Køge:
- Deltagerne i Overkanten.dk omfatter flere kvinder og flere veluddannede end gennemsnitspatienten, vi ellers ser i ambulant fremmødebehandling. Mange kan betegnes som sædvanligvis ressourcestærke mennesker, der formår at gribe ud efter hjælp i rette tid.
- Mange deltagere er mindre medtagede end andre af de klienter, vi er i kontakt med. Rådgivningen kan ofte blot være nogle konkrete tricks; nogle forholdsvist simple ting som at tælle genstande og huske at drikke vand, når du er i byen. Og altså korte forløb, som forebygger, at der udvikles afhængighed.
- Vi har oplevet deltagere, som var tydeligt abstinente og har brug for afrusning og abstinensbehandling, før man kan starte samtalebehandlingen. Her er det flere gange lykkedes at få dem afruset i samarbejde med egen læge, og i disse tilfælde har Overkanten.dk altså været deres indgang til en vigtig behandling.
- Jeg har også flere deltagerhistorier fra mennesker, der bor i mindre samfund uden for de store byer, hvor de ikke ønsker at henvende sig i det kommunale alkoholbehandlingstilbud af angst for, at hele byen så ville vide det samme dag. For disse deltagere, der har job eller status i det mindre samfund, har det betydet hele forskellen, at de kunne modtage alkoholrådgivning/-behandling derhjemme i stuen med nedrullede gardiner uden risiko for at blive set.