Indsatser til børn og unge øger deres trivsel markant
Socialstyrelsen og Rambøll har evalueret 15 behandlingstilbud til børn og unge fra familier med rusmiddelproblemer. Børnefamilierne er i overvejende grad præget af alkoholproblemer, men i familier med børn i alderen nul til to år er problemer med stoffer den hyppigste problematik. Derudover viser evalueringen, at det oftest er faren, der har en afhængighed, og at børnene oftest bor hos deres mor.
Markant fremgang i trivsel
Evalueringen viser, at størstedelen af børn og unge oplever, at behandlingstilbuddene har bidraget til at øge deres trivsel fra indsatsens start til slut. Børnenes niveau for trivsel (målt ved WHO-5) og livsmestring kommer altså tættere på det almene befolkningsniveau for børn og unge.
- Børn i alderen tre til 10 år oplever færre vanskeligheder, men de har stadig flere vanskeligheder end børn i samme alder efter indsatsens afslutning.
- Børn og unge i alderen 11 til 16 år udvikler sig positivt i deres styrker og mindsker deres vanskeligheder, og deres livsmestring nærmer sig normen for aldersgruppen.
- Unge i alderen 17 til 24 år går samlet set fra en trivselsscore, hvor de er i risiko for at udvikle depression eller stressbelastning, til at nærme sig normen for trivsel blandt unge i befolkningen.
Hvert femte barn og unge oplever en tilbagegang fra indsatsens start til slut. Behandlerne peger på, at det kan skyldes, at børnene i højere grad erkender problemet, hvilket kan lede til lavere trivsel. En anden årsag er ifølge behandlerne, at nogle børn og unge har så store udfordringer, at indsatsen ikke er nok i sig selv.
De børn der falder fra
Det er i højere grad de 17-24-årige, som falder fra, inden indsatsen afsluttes. De børn og unge, som afslutter indsatsen før tid, kommer i højere grad fra familier, hvor mor, begge forældre eller øvrige familiemedlemmer (fx søskende, bedsteforældre, bonusforældre) har et rusmiddelproblem. Til sidst modtager en større andel af dem anden støtte, og har lav trivsel fra indsatsens start.
Syv kerneelementer i indsatserne
Evalueringen samler syv kerneelementer, der virker i de forskellige indsatser:
- Fokus på barnet, da barnet skal føle sig hørt og forstået.
- Fokus på ressourcer, udvikling og handlemuligheder hos barnet.
- Leg og øvelser, der stimulerer barnets følelsesliv og kompetencer.
- Fokus på barnets netværk, herunder inddragelse af dets forældre eller andre omsorgspersoner.
- Tillid og tryghed i børnenes rammer og relationer er et vigtigt element i indsatserne, der er med til at sikre barnets deltagelse i og effekten af indsatsen. Det indebærer fx at skabe en fast struktur og forudsigelighed.
- Fokus på oplevelsen af at være en del af et fællesskab er vigtig for, at barnet føler sig inkluderet i en social sammenhæng og kan spejle sig i andre børn.
- Fokus på barnets forståelse af egen situation. Det er vigtigt at barnet får en forståelse og oplevelse af, at det ikke er deres skyld, at deres forældre har problemer med alkohol eller stoffer. På den måde arbejder man gennem indsatserne med den skam, mange børn føler i forbindelse med at vokse op i en familie med rusmiddelproblemer.